Nyheter

Finländska forskare förenade sina krafter för att utreda hur coronavirus kan spridas i luften

I projektet deltar bland annat fluidfysiker, virologer och experter på medicinsk teknik. Forskarna använder en superdator för 3D-modellering och tror att de första resultaten kan uppnås redan under de närmaste veckorna.
Miten koronavirus leviää
Den första situationen som simuleras är en person som hostar inomhus. Foto: Petteri Peltonen / Aalto-universitetet

Aalto-universitetet, Meteorologiska institutet, VTT och Helsingfors universitet har samlat en mångdisciplinär forskargrupp för att modellera hur extremt små droppar som lämnar luftvägarna när man hostar, nyser eller talar följer med luftströmmar. Dropparna bär också med sig sjukdomsalstrare, såsom coronavirus. Forskarna utreder också utifrån befintlig information om coronavirus kan överleva i luften.

Tiotals forskare deltar, från fluidfysiker till experter på virologi, medicinsk teknik och infektionssjukdomar. Projektet inleddes på förslag av Janne Kuusela, överläkare i akutvård och jour vid Essote, samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Södra Savolax.

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy gav forskarna snabbt tillgång till en superdator för forskningen.

"Under normala förhållanden kan forskare bli tvungna att köa flera dagar för att starta sina simuleringar med CSC:s maskiner. Nu finns det inte tid för det, och vi kan börja arbeta genast ", säger Ville Vuorinen, som leder samarbetet och är biträdande professor vid Aalto-universitetet.

En person som hostar inomhus modelleras

Projektets arbetsfördelning är tydlig. Aalto-universitetet, VTT och Meteorologiska institutet gör 3D-modeller med hjälp av sina egna specialkompetenser.  Experterna i virologi och smittsamma sjukdomar har till uppgift att tolka vad modelleringen innebär för coronavirussmittor. Forskargruppen är i intensiv växelverkan med Essotes läkare och THL:s experter på infektionssjukdomar.

Den första situationen som simuleras är en person som hostar inomhus. Villkoren, såsom luftens flödeshastighet, har definierats noggrant för att alla parters modelleringar ska vara jämförbara och man ska också kunna ta ställning till säkerhetsavstånd mellan personer.

"Avsikten är till exempel att utreda hur snabbt virushalterna sprids ut i luften i olika luftströmmar som kan uppstå till exempel i matbutiken", säger Ville Vuorinen.

"Det är mycket viktigt att visualisera osynliga partiklars rörelser, så att vi bättre kan förstå spridningen av smittsamma sjukdomar och fenomenen bakom dem, nu och i framtiden.”

Ville Vuorinen

Forskarna tror att de första resultaten kan vara klara redan under de närmaste veckorna tack vare den stora beräkningskapaciteten och det intensiva, mångdisciplinära samarbetet.

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy reserverar beräkningskapaciteten och erbjuder experthjälp på ett prioriterat sätt för forskning i att förebygga COVID-19-pandemin. Om du arbetar med projekt som direkt anknyter till pandemiforskning, ta kontakt på [email protected].

"Jag uppmuntrar även andra forskare att sätta igång och forska kring coronavirusepidemin, för just nu är det dags att rulla upp ärmarna. Vi satte ihop vår egen samarbetsgrupp på några timmar och började forska genast ", säger Ville Vuorinen.

Mer information:

• Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: