Finlands Akademi stöder profilering med 13,6 miljoner euro

Finansieringen används för att rekrytera professorer till strategiska fokusområden.

Finlands Akademi har beviljat Aalto-universitetet 13,6 miljoner euro i en ansökningsrunda som ska stärka universitetens profilering. Finansieringsinstrumentet är nytt och stöder forskning inom styrkeområden som utses av universiteten. Ansökningarna skulle göras inom januari och beslutet meddelades fredagen den 29 maj 2015.

Aalto-universitetet sökte finansiering för fyra fokusområden inom forskningen: ICT och digitalisering, material och hållbar användning av naturresurser, affärsverksamhet i en dynamisk global omvärld och kunskapsuppbyggnad inom konst och design. Med hjälp av finansieringen fortsätter rekryteringen av professorer enligt tenure track-karriärsystemet inom dessa fyra områden.

– Vi är mycket nöjda med finansieringsbeslutet. Stödet ger oss möjlighet att fortsätta reformarbetet enligt vår strategi, säger Aalto-universitetets rektor Tuula Teeri.

Finlands Akademi utdelade sammanlagt 50 miljoner euro i stöd. Till underlag för Akademins finansieringsbeslut låg en internationell expertpanels bedömningar.

Mer information:

Finlands Akademi pressmeddelande (www.aka.fi)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Den årliga uppföljningen för doktorander är öppen fram till 10.1.2024

Hur framskrider dina doktorandstudier och din forskning? Uppdatera oss om din situation genom att svara på enkäten.
sanasto-somekuva-twitter.png
Samarbete, Forskning och konst Publicerat:

Bästa författare av kursböcker och vetenskapslitteratur - visste du att du har rätt till utlåningsersättning?

Alla författare som har skrivit text till ett verk som lånas ut på bibliotek har rätt till utlåningsersättning.