Finland satsar på vardagsexperiment på Milanotriennalen

Med utställningen Everyday Experiments, på den 22:a Milanotriennalen från första mars till första september i år, firar Finland uppfinningsrikedom, nyfikenhet och att vara mottaglig för misstag.
Triennaali Hiilipörssi
Ett av projekten på utställningen presenterar en koldioxidmarknad, Hiilipörssi. Foto: Aalto-universitetet / scen från en film av Miika Ullakko

Finlands utställning innehåller tolv experimentella projekt där människor tagit initiativ till att leva mer hållbart och rättfärdigt. Projekten passar väl med triennalens tema för 2019 – Broken Nature: Design Takes on Human Survival – och tolkar det i en unik finsk kontext.

“Design handlar inte längre bara om estetik. För att kunna uppnå samhällsförändring måste design slå sig samman med naturvetenskap, teknik, hantverk, beslutsfattande och aktivism”, säger Guy Julier, ombud för den finländska utställningen och professor i designledarskap vid Aalto-universitetet. Kaisu Savola, chefskurator för utställningen, fortsätter: “Vi ser redan hur detta sker på många områden: experimenten som presenteras i den här utställningen tänjer gränserna mellan design och andra ämnesområden.”

Utställningen kommer att uppvisa den finska mentalitetens experimentella natur, med både små, lokala projekt och statliga initiativ, från planeringen av ett “smart” stadskvarter med låg koldioxidpåverkan (Smart Kalasatama) till ett initiativ taget av äldre kvinnor för att lära invandrare om finska skogar (Place to Experiment, Kokeilun paikka). På många sätt är den här utställningen en radikal brytning med Finlands tidigare medverkan i triennalen: genom att presentera pågående och ofärdiga projekt som “produkter” av design visar den hur bred och inkluderande design har blivit (inte bara stolar och glas, utan också system och tjänster, designade i form av delade upplevelser i gemenskaper och organisationer). Utställningen väljer också att inkludera experiment från olika sfärer av mänsklig aktivitet, från arbetsrelationer, till utbildning och forskning, medborgarvetenskap, konst och aktivism. De flesta av projekten designas och utförs av icke-designers.

Ioncell-kuitua
Ioncellfiber. Foto: Aalto University / Mikko Raskinen

Finland har en lång och framgångsrik historia på Milanotriennalen, med början i den allra första internationella utställningen i Milano 1933, där finländska designerns vann priser från Grand Prize till brons. I över 30 år samlade Finland på sig priser och internationell uppmärksamhet vid triennalen, däribland ‘miraklet i Milano’ 1951 då den aktade italienska design- och arkitekturtidskriften Domus dedikerade 14 sidor till den finländska paviljongen. Genom dessa utställningar har de rena linjerna i finskt glas och finska möbler vunnit internationellt erkännande. Everyday Experiments friskar upp historien om finländsk design och avslöjar nya sätt på vilka nutida miljö- och samhällsutmaningar utforskas.

Triennale di Milano

Everyday Experiments exhibition

Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur

Mer information:
Chief curator Kaisu Savola
Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur
tel. +358 50 5434 794

Everyday Experiments -näyttelyn logo
Utställningslogga. Aalto-universitetet/ Adina Renner och Qin Yang.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.