”Ett biämne inom ett annat område är till min fördel”

Otto Saikkonen är tredjeårsstuderande inom teknisk fysik och matematik vid Högskolan för teknikvetenskaper. Han tänkte att finansiering kunde passa som biämne vid sidan av sitt huvudämne systemvetenskap. Han sökte information om UWS mångvetenskapliga kurser i Into.
Aalto University, Otto Saikkonen, photo Jaakko Marttila

Vem är du, vad studerar du och vad fick dig att välja mångvetenskapliga studier?

Jag är Otto Saikkonen, tredjeårsstuderande inom teknisk fysik och matematik vid Högskolan för teknikvetenskaper. Jag är för tillfället på utbyte vid ett universitet i Hongkong, där jag genomför studier på magisternivå.

De studier som ska ingå i examen ska vara till nytta och skapa synergier. Jag tänkte att finansiering kunde passa som biämne vid sidan av mitt huvudämne systemvetenskap. Det viktiga var inte att ha ett biämne vid just Aalto-universitetets handelshögskola, utan att hitta ett biämne som kompletterar huvudämnet så bra som möjligt.

Varifrån fick du information om mångvetenskapliga studier och vad var det bästa med studierna?

Jag sökte information om mångvetenskapliga kurser i Into. Min kombination av huvud- och biämne skiljer sig ur mängden. Det kanske ger mig en fördel. Kurserna har varit alldeles fantastiska! Det bästa har kanske varit att få en inblick i hur det är att studera vid en annan högskola. Det finns vissa skillnader.

Hur kan du utnyttja dina nya kunskaper?

Jag har en uppsättning kunskaper som många andra inte har. I mina studier kombineras allt från finansiering till mer avancerad matematik. I arbetslivet är det bra att ha en bred grund att stå på. Enbart kandidatexamen räcker inte långt. Det kunde gärna vara enklare att ta kurser vid de andra högskolorna. Ansökningsprocessen var rätt besvärlig, eftersom det fanns en kvot på tre personer för det här biämnet. Det var lite märkligt, med tanke på att det trots allt är ett och samma universitet.

University wide studies (UWS)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!