”Sain kilpailuetua toisen alan sivuaineesta”

Otto Saikkonen opiskelee fysiikkaa ja matematiikkaa Perustieteiden korkeakoulussa. Hän valitsi UWS-opintoja Kauppakorkeakoulusta, koska omaan systeemitieteiden pääaineeseen sopi hyvin rahoituksen sivuaine.
Aalto University, Otto Saikkonen, photo Jaakko Marttila

Kuka olet ja mitä opiskelet, entä mikä sai sinut valitsemaan monitieteisiä opintoja?

Olen Otto Saikkonen, kolmannen vuosikurssin opiskelija teknillisen fysiikan ja matematiikan linjalta Perustieteiden korkeakoulusta. Olen tällä hetkellä opiskelijavaihdossa Hongkongin yliopistossa, jossa suoritan maisteriopintoja.

Opinnoista, joita tutkintoonsa ottaa, pitää saada hyötyä ja löytyä synergioita. Ajattelin, että omaan systeemitieteiden pääaineeseen sopisi hyvin rahoituksen sivuaine. Minulle ei ollut niinkään tärkeää saada sivuaine Kauppiksesta, vaan saada sivuaine, joka tukee mahdollisimman hyvin omaa pääainetta.

Mistä sait tietoa monialaisista kursseista ja mikä opinnoissa oli parasta?

Etsin Intosta tietoa monialaisista kursseista. Sain vähän erilaisen pääaine-sivuaine-kombon kuin monilla muilla. Se ehkä toimii tietynlaisena kilpailuetuna. Kurssit ovat olleet aivan mahtavia! Ehkä parasta on ollut nähdä ryhmätöiden ja luentojen kautta, miten muissa kouluissa hommat hoituvat ja minkälaista niissä on opiskella. Ainakin ne vähän eroavat toisistaan.

Miten voit hyödyntää uutta osaamista?

Käymällä erilaisia kursseja olen saanut selkeämmän käsityksen mikä minua kiinnostaa, jolloin omia jatko-opintojani on helpompi suunnitella. Helpottaisin liikkumista korkeakoulujen välillä ja toisin sitä enemmän tietoisuuteen. Hakuprosessi oli melkoista vääntöä, sillä tähän sivuaineeseen oli kolmen hengen vuosittainen kiintiö. Se oli vähän outoa ottaen huomioon, että yhtä yliopistoa ollaan.

University wide studies (UWS) -konsepti (aalto.fi/uws) on monitieteisen yliopiston näkökulma opiskeluun, jossa tekniikka, talous ja johtaminen sekä taide kohtaavat. Se on syntynyt yliopiston tarpeesta yhdistää tieteenaloja uusien, luovien ratkaisujen löytämiseksi ja kurssitarjonnan järjestämiseksi. UWS-kurssitoteutuksissa yhdistyy eri alojen opiskelijoiden taustasta tulevat ongelmanratkaisutavat ja käsitemaailmat.

Aallon sivuainemessut 7.3.2019, klo 12-15, Kandidaattikeskus

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.