Esbo stad och Aalto-universitetet fördjupar sitt strategiska partnerskap

Genom samarbete vill man hitta metoder för att bygga en hållbarare värld.
Kaksi henkilöä kävelee Alvarinaukiolla kohti Kandidaattikeskusta.
Foto: Aalto-universitetet / Mikko Raskinen.

Esbo stad och Aalto-universitetet undertecknade idag 16.6.2020 ett fortsatt avtal om strategiskt partnerskap. Genom avtalet fördjupas det redan etablerade samarbetet som gett goda resultat. De tidigare avtalen har varit i kraft sedan 2012.

Genom samarbetet vill Esbo stad och Aalto-universitetet hitta metoder för att bygga en hållbarare värld både lokalt och globalt. Esbo stad har inom det internationella ledarskapsprogrammet för föregångsstäderna förbundit sig till att nå FN:s mål för hållbar utveckling till år 2025. Aalto-universitetet har som första universitet i Finland förbundit sig till att främja dessa mål.

Aalto-universitetet och Esbo stad strävar efter att utveckla attraktiva miljöer för boende, arbete, forskning, undervisning, kultur och innovationer. Målet är också att skapa en livskraftig grogrund för företagande och näringslivet, att stärka områdets dragningskraft för internationella experter och att behålla dem i området. Esbo stad och Aalto-universitetet vill inspirera och uppmuntra sina sammanslutningar till kreativitet och försök med nya slags lösningar.

Samarbetsfältet är omfattande och innehåller bland annat teman inom forskning, utbildning, hälso- och sjukvård, stadsplanering, byggande, evenemang och servicedesign.

Mer information:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.