Espoo ja Aalto syventävät strategista kumppanuuttaan

Yhteistyön avulla halutaan löytää keinoja rakentaa kestävämpää maailmaa.
Kaksi henkilöä kävelee Alvarinaukiolla kohti Kandidaattikeskusta.
Näkymä Aalto-yliopiston kampukselta Otaniemessä kesällä 2018. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen.

Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat tänään 16.6.2020 jatkosopimuksen strategisesta kumppanuudesta. Sopimuksella syvennetään jo vakiintunutta ja hyviä tuloksia tuottanutta yhteistyötä. Aiemmat sopimukset ovat olleet voimassa vuodesta 2012 lähtien.

Yhteistyöllä Espoo ja Aalto haluavat löytää keinoja rakentaa kestävämpää maailmaa paikallisesti ja globaalisti. Espoo on sitoutunut kansainvälisessä edelläkävijäkaupunkien johtajuusohjelmassa saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet vuoteen 2025 mennessä. Aalto-yliopisto on sitoutunut ensimmäisenä yliopistona Suomessa edistämään näitä tavoitteita.

Aalto-yliopisto ja Espoo pyrkivät kehittämään houkuttelevia ympäristöjä asumiseen, työskentelyyn, tutkimukseen ja opetukseen sekä kulttuuriin ja innovointiin. Tavoitteena on myös luoda elinvoimainen kasvualusta yrittäjyydelle ja elinkeinoelämälle ja vahvistaa alueen veto- ja pitovoimaa kansainvälisten osaajien keskuudessa. Espoo ja Aalto-yliopisto haluavat innostaa ja rohkaista yhteisöjään luovuuteen ja uudenlaisten ratkaisujen kokeiluun.

Yhteistyön kenttä on laaja ja sisältää muun muassa tutkimukseen, koulutukseen, terveydenhuoltoon, kaupunkisuunnitteluun, rakentamiseen, tapahtumiin ja palveluiden muotoiluun liittyviä teemoja.

Lisätietoja:

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja rehtori Ilkka Niemelä allekirjoittamassa sopimusta. Taustalla muita tilaisuuteen osallistujia.

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä (vas.) ja rehtori Ilkka Niemelä allekirjoittamassa sopimusta Espoossa 16.6. Takana seisomassa vasemmalta Päivi Sutinen, Harri Paananen, Jaana Tuomi, Kristiina Mäkelä, Tuula Antola, Ossi Naukkarinen, Janne Laine ja Piia Wollsten.

Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.
winners of the BI competition, Aalto BIZ
Opinnot Julkaistu:

Business Intelligence -kurssin kilpailussa keskityttiin maailman lasten hyvinvointiin

Kymmenen opiskelijaryhmää analysoi dataa maailman lapsista ja esitteli tuloksensa tuomaristolle.
Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.