Den virtuella konstinstallationen “The State of Darkness” utforskar upplevelsen av samtidig närvaro

The State of Darkness är en biosensoriskt driven konstinstallation i virtuell verklighet (engelska Virtual Reality, VR) med premiär på konstutställningen vid International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) i Dublin.
VR-installaatio "The State of Darkness"

The State of Darkness är en biosensoriskt driven VR-konstinstallation där mänskliga och ickemänskliga berättelser samexisterar; den tidigare upplevd av åskådaren och den senare upplevd av en artificiell karaktär kallad Adam B, då de båda möts inneslutna i en VR-miljö. Verket är också ett experiment i skapandet av en enaktiv och performativ virtuell rymd som skapar ytterligare narrativa lager i installationen. Verket upplevs genom VR-glasögon och använder biodata från åskådaren för att modifiera innehållet i realtid.

Projektet är ett samarbete mellan Aalto-universitetets forskningsgrupp Virtual Cinema Lab och Enactive Virtuality Lab vid Tallinn University. Teamet består av konstnärer och forskare från institutionen för film, television och scenografi och institutionen för medier vid Aalto-universitetet, samt Tallinn University. Det är en del av forskningsprojektet “Enactive Avatar” där en narrativt kontextualiserad, enaktiv karaktär blir ett instrument för att utforska hur åskådarens upplevelse av samtidig närvaro kan kontrolleras genom att parametriskt modifiera beteendet hos en virtuell karaktär eller dess kontext. 

Projektet valdes nyligen ut att bli en del av International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) Art Exhibition i Dublin 5–8 december. Installationen kommer också finnas tillgänglig för en bredare publik 2019 i Virtual Cinema Labs XR Encounters och andra evenemang.

Medverkande

Idé, koncept, regissör: Pia Tikka
Manus och dramaturgisk tillsyn: Eeva R Tikka
Enaktiv karaktärsdesign och production pipeline design: Victor Pardinho
Enaktiv Scenografi: Tanja Bastamow
Ljudlandskap: Can Uzer och Iga Gerolin
Teknisk 3D-konstnär: Maija Paavola
Symbiotisk kreativitet: Ilkka Kosunen
Unreal Engine konsultation: Paul Wagner och Ats Kurvet

Team-finansiering 

Finnish Cultural Foundation / Huhtamäki Fund
Virtual Cinema Lab vid Aalto högskolan för konst, design och arkitektur
Digidemo Promotion Center of Audiovisual Culture with Oblomovies Oy
EU Mobilitas Pluss Top Researcher Grant (2017–2022)
Estonian Research Council & Tallinn University

Virtual Cinema Lab är en forskningsgrupp vid Aalto-universitetets institution för film, television och scenografi med fokus på kreativt innehåll för nya medieteknologier.

Mer information:

Virtual Cinema Lab

International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS)

XR Encounters

 

Relaterade nyheter

AaltoEffectbook
Vetenskap & konst Publicerat:

Från ren energi till skräddarsydda mediciner – en ny bok berättar om universitetets effekter

The Aalto Effect är en hyllning till ett dussintal forskares ambitiösa och kompromisslösa arbete.
Kuva: Sanna Lehto
Samarbete, Vetenskap & konst, Studier Publicerat:

Från sårbarhet till slagkraft

Claudia Garduño och AaltoLAB Mexico undersökte hur empati, intensivt lyssnande och designtänkande kan underlätta i att hitta de viktigaste frågorna som ursprungsbefolkningen står inför.
Kun tietotekniikan laitoksen uusi apulaisprofessori Elisa Mekler teki väitöskirjaansa, pelillistämisen tutkiminen psykologisesta, teoreettisesta näkökulmasta motivaatioteorioita hyödyntäen oli uutta. "Sitä ei yksinkertaisesti tehty aikaisemmin", Mekler sanoo.
Utnämningar, Vetenskap & konst Publicerat:

Biträdande professor Elisa Mekler: Spelande kan hjälpa till med att klara sig ur svåra livssituationer och öka välmåendet

Biträdande professor Elisa Mekler har märkt att datorspel kan hjälpa människor att klara sig ur svåra livssituationer. Det innebär en ny utmaning för spelutvecklare.
Lightning strikes
Vetenskap & konst Publicerat:

Maskininlärning ett hjälpmedel för att förutsäga elavbrott vid stormar

Datavetare vid Aalto-universitetet och Meteorologiska institutet samarbetar för att förutsäga stormars skadeverkan med hjälp av maskininlärning
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat