Nyheter

Den virtuella konstinstallationen “The State of Darkness” utforskar upplevelsen av samtidig närvaro

The State of Darkness är en biosensoriskt driven konstinstallation i virtuell verklighet (engelska Virtual Reality, VR) med premiär på konstutställningen vid International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) i Dublin.
VR-installaatio "The State of Darkness"

The State of Darkness är en biosensoriskt driven VR-konstinstallation där mänskliga och ickemänskliga berättelser samexisterar; den tidigare upplevd av åskådaren och den senare upplevd av en artificiell karaktär kallad Adam B, då de båda möts inneslutna i en VR-miljö. Verket är också ett experiment i skapandet av en enaktiv och performativ virtuell rymd som skapar ytterligare narrativa lager i installationen. Verket upplevs genom VR-glasögon och använder biodata från åskådaren för att modifiera innehållet i realtid.

Projektet är ett samarbete mellan Aalto-universitetets forskningsgrupp Virtual Cinema Lab och Enactive Virtuality Lab vid Tallinn University. Teamet består av konstnärer och forskare från institutionen för film, television och scenografi och institutionen för medier vid Aalto-universitetet, samt Tallinn University. Det är en del av forskningsprojektet “Enactive Avatar” där en narrativt kontextualiserad, enaktiv karaktär blir ett instrument för att utforska hur åskådarens upplevelse av samtidig närvaro kan kontrolleras genom att parametriskt modifiera beteendet hos en virtuell karaktär eller dess kontext.

Projektet valdes nyligen ut att bli en del av International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) Art Exhibition i Dublin 5–8 december. Installationen kommer också finnas tillgänglig för en bredare publik 2019 i Virtual Cinema Labs XR Encounters och andra evenemang.

Medverkande

Idé, koncept, regissör: Pia Tikka
Manus och dramaturgisk tillsyn: Eeva R Tikka
Enaktiv karaktärsdesign och production pipeline design: Victor Pardinho
Enaktiv Scenografi: Tanja Bastamow
Ljudlandskap: Can Uzer och Iga Gerolin
Teknisk 3D-konstnär: Maija Paavola
Symbiotisk kreativitet: Ilkka Kosunen
Unreal Engine konsultation: Paul Wagner och Ats Kurvet

Team-finansiering

Finnish Cultural Foundation / Huhtamäki Fund
Virtual Cinema Lab vid Aalto högskolan för konst, design och arkitektur
Digidemo Promotion Center of Audiovisual Culture with Oblomovies Oy
EU Mobilitas Pluss Top Researcher Grant (2017–2022)
Estonian Research Council & Tallinn University

Virtual Cinema Lab är en forskningsgrupp vid Aalto-universitetets institution för film, television och scenografi med fokus på kreativt innehåll för nya medieteknologier.

Mer information:

Virtual Cinema Lab

International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS)

XR Encounters

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!