Uutiset

Virtuaali-installaatio "The State of Darkness" tutkii läsnäolon kokemusta

"The State of Darkness" virtuaali-installaatio saa ensi-iltansa International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) -konferenssissa Dublinissa.
VR-installaatio "The State of Darkness"

"The State of Darkness" on biosensoriteknologiaa hyödyntävä virtuaali-installaatio jossa fyysinen henkilö (teoksen kokija) ja virtuaalinen hahmo Adam B kohtaavat virtuaalitodellisuuteen luodussa tilassa. Tämä fyysisen ja virtuaalisen kohtaaminen saa aikaan kaksi risteävää kerronnan tasoa; lisäksi fyysisen kokijan psykofysiologiset reaktiot muokkaavat teoksen sisältöä reaaliaikaisesti, ja tämä luo installaatioon vielä yhden kerronnallisen tason. Tämän lisäksi teoksessa on tutkittu kokijaan reagoivan performatiivisen virtuaalisen tilan luomista. Installaatio koetaan virtuaalilasien välityksellä.

"The State of Darkness" -teos on toteutettu Aalto-yliopiston Virtual Cinema Lab -tutkimusryhmän ja  Tallinnan yliopiston Enactive Virtuality Labin yhteistyönä. Tekijöinä on taiteilijoita ja tutkijoita Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen ja median laitoksilta sekä Tallinnan yliopistosta. Se on osa “Enactive Avatar” -tutkimusprojektia, jossa katsojan läsnäolon kokemusta ja sen ohjaamista tutkitaan katsojan emotionaalisiin reaktioihin reaaliaikaisesti reagoivalla virtuaalihahmolla.

Teos on valittu osaksi International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) -konferenssin taidenäyttelyä Dublinissa, Irlannissa 5.–8. joulukuuta. Se tulee olemaan nähtävillä myös Virtual Cinema Labin XR Encounters -tapahtumissa kevään 2019 aikana.

Virtual Cinema Lab on Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen tutkimusryhmä, jonka fokuksessa on sisällöntuotanto uusille mediateknologioille.

Tekijät

Idea, konsepti ja ohjaus: Pia Tikka
Käsikirjoitus ja dramaturgia: Eeva R. Tikka
Enaktiivisen hahmon suunnittelu ja tekninen työnkulku: Victor Pardinho
Enaktiivinen lavastus: Tanja Bastamow
Äänimaailma: Can Uzer ja Iga Gerolin
Tekninen 3D-artisti: Maija Paavola
Symbioottinen luovuus: Ilkka Kosunen
Unreal Engine -konsultaatio: Paul Wagner ja Ats Kurvet

Teosksen toteuttamista ovat tukeneet:

Suomen Kulttuurirahasto / Huhtamäen rahasto
Virtual Cinema Lab, Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
AVEK Digidemo - Oblomovies Oy
EU Mobilitas Pluss Top Researcher Grant (2017-2022)
Estonian Research Council
Digital Technology Institute Baltic Film, Media, Arts and Communication School (BFM)
Centre of Excellence in Media Innovation and Digital Culture (MEDIT), Tallinn University

Lisätietoa:

Virtual Cinema Lab

International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS)

XR Encounters

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Ligniinillä käsitelty tuoli
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Biopohjainen puunsuoja päihittää perinteiset synteettiset vaihtoehdot

Myrkyttömästä teollisuuden sivutuotteesta on kehitetty hyvin kulutusta kestävä, auringonvalolta ja tahroilta suojaava puunsuoja.
Scehmatic of a heavy fermion on graphene
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Grafeenista loihdittu kvanttimateriaali ilmentää samoja ominaisuuksia kuin harvinaisten maametallien yhdisteet

Uusi tutkimusartikkeli osoittaa, että raskaita fermionimateriaaleja voidaan luoda grafeenista edullisesti ja ilman radioaktiivista säteilyä
The picture shows Derin Kent.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten löytää työlle merkitys kriisin jälkeen?

Kriisin keskellä on luonnollista tuntea oma työnsä merkityksettömäksi. Apu löytyy luovuudesta ja vahvasta visiosta, sanoo Warwick Business Schoolin apulaisprofessori Derin Kent.
Työelämäprofessori Janne Seppänen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Työelämäprofessori Janne Seppänen: Energia-alan osaajatarve kasvaa

Ilmastoneutraalin yhteiskunnan tavoittelu aiheuttaa suuren murroksen energiajärjestelmään.