Virtuaali-installaatio "The State of Darkness" tutkii läsnäolon kokemusta

"The State of Darkness" virtuaali-installaatio saa ensi-iltansa International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) -konferenssissa Dublinissa.
VR-installaatio "The State of Darkness"

"The State of Darkness" on biosensoriteknologiaa hyödyntävä virtuaali-installaatio jossa fyysinen henkilö (teoksen kokija) ja virtuaalinen hahmo Adam B kohtaavat virtuaalitodellisuuteen luodussa tilassa. Tämä fyysisen ja virtuaalisen kohtaaminen saa aikaan kaksi risteävää kerronnan tasoa; lisäksi fyysisen kokijan psykofysiologiset reaktiot muokkaavat teoksen sisältöä reaaliaikaisesti, ja tämä luo installaatioon vielä yhden kerronnallisen tason. Tämän lisäksi teoksessa on tutkittu kokijaan reagoivan performatiivisen virtuaalisen tilan luomista. Installaatio koetaan virtuaalilasien välityksellä.

"The State of Darkness" -teos on toteutettu Aalto-yliopiston Virtual Cinema Lab -tutkimusryhmän ja  Tallinnan yliopiston Enactive Virtuality Labin yhteistyönä. Tekijöinä on taiteilijoita ja tutkijoita Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen ja median laitoksilta sekä Tallinnan yliopistosta. Se on osa “Enactive Avatar” -tutkimusprojektia, jossa katsojan läsnäolon kokemusta ja sen ohjaamista tutkitaan katsojan emotionaalisiin reaktioihin reaaliaikaisesti reagoivalla virtuaalihahmolla.

Teos on valittu osaksi International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) -konferenssin taidenäyttelyä Dublinissa, Irlannissa 5.–8. joulukuuta. Se tulee olemaan nähtävillä myös Virtual Cinema Labin XR Encounters -tapahtumissa kevään 2019 aikana.

Virtual Cinema Lab on Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen tutkimusryhmä, jonka fokuksessa on sisällöntuotanto uusille mediateknologioille.

Tekijät

Idea, konsepti ja ohjaus: Pia Tikka
Käsikirjoitus ja dramaturgia: Eeva R. Tikka
Enaktiivisen hahmon suunnittelu ja tekninen työnkulku: Victor Pardinho
Enaktiivinen lavastus: Tanja Bastamow
Äänimaailma: Can Uzer ja Iga Gerolin
Tekninen 3D-artisti: Maija Paavola
Symbioottinen luovuus: Ilkka Kosunen
Unreal Engine -konsultaatio: Paul Wagner ja Ats Kurvet

Teosksen toteuttamista ovat tukeneet:

Suomen Kulttuurirahasto / Huhtamäen rahasto
Virtual Cinema Lab, Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
AVEK Digidemo - Oblomovies Oy
EU Mobilitas Pluss Top Researcher Grant (2017-2022)
Estonian Research Council
Digital Technology Institute Baltic Film, Media, Arts and Communication School (BFM)
Centre of Excellence in Media Innovation and Digital Culture (MEDIT), Tallinn University

Lisätietoa:

Virtual Cinema Lab

International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS)

XR Encounters

Lisää tästä aiheesta

Kansikuvat Verma ja Lee
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hyvää suunnittelua vauvasta vaariin

Aalto ARTSin elokuun väittelijät ratkaisevat ongelmia eri käyttäjäryhmät huomioonottavilla suunnittelumetodeilla.
Mika Juuti studied the use of machine learning in information security for his dissertation.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tietoturvatutkijan täytyy osata ennakoida hyökkääjän seuraava askel

Tohtorikoulutettava Mika Juuti keskittyi väitöskirjassaan koneoppimisen hyödyntämiseen tietoturvajärjestelmissä.
Photoactive rod-like virus bundle schematic
Tiedotteet, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Virukset ja väriaineet voidaan valjastaa vedenpuhdistukseen

Aalto-yliopiston tutkijat kehittivät uuden tavan luoda viruspohjaisia materiaaleja. Tulevaisuudessa niitä voidaan hyödyntää muun muassa nanolääketieteessä ja ympäristöteknologiassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu