Uutiset

Virtuaali-installaatio "The State of Darkness" tutkii läsnäolon kokemusta

"The State of Darkness" virtuaali-installaatio saa ensi-iltansa International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) -konferenssissa Dublinissa.
VR-installaatio "The State of Darkness"

"The State of Darkness" on biosensoriteknologiaa hyödyntävä virtuaali-installaatio jossa fyysinen henkilö (teoksen kokija) ja virtuaalinen hahmo Adam B kohtaavat virtuaalitodellisuuteen luodussa tilassa. Tämä fyysisen ja virtuaalisen kohtaaminen saa aikaan kaksi risteävää kerronnan tasoa; lisäksi fyysisen kokijan psykofysiologiset reaktiot muokkaavat teoksen sisältöä reaaliaikaisesti, ja tämä luo installaatioon vielä yhden kerronnallisen tason. Tämän lisäksi teoksessa on tutkittu kokijaan reagoivan performatiivisen virtuaalisen tilan luomista. Installaatio koetaan virtuaalilasien välityksellä.

"The State of Darkness" -teos on toteutettu Aalto-yliopiston Virtual Cinema Lab -tutkimusryhmän ja  Tallinnan yliopiston Enactive Virtuality Labin yhteistyönä. Tekijöinä on taiteilijoita ja tutkijoita Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen ja median laitoksilta sekä Tallinnan yliopistosta. Se on osa “Enactive Avatar” -tutkimusprojektia, jossa katsojan läsnäolon kokemusta ja sen ohjaamista tutkitaan katsojan emotionaalisiin reaktioihin reaaliaikaisesti reagoivalla virtuaalihahmolla.

Teos on valittu osaksi International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS) -konferenssin taidenäyttelyä Dublinissa, Irlannissa 5.–8. joulukuuta. Se tulee olemaan nähtävillä myös Virtual Cinema Labin XR Encounters -tapahtumissa kevään 2019 aikana.

Virtual Cinema Lab on Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen tutkimusryhmä, jonka fokuksessa on sisällöntuotanto uusille mediateknologioille.

Tekijät

Idea, konsepti ja ohjaus: Pia Tikka
Käsikirjoitus ja dramaturgia: Eeva R. Tikka
Enaktiivisen hahmon suunnittelu ja tekninen työnkulku: Victor Pardinho
Enaktiivinen lavastus: Tanja Bastamow
Äänimaailma: Can Uzer ja Iga Gerolin
Tekninen 3D-artisti: Maija Paavola
Symbioottinen luovuus: Ilkka Kosunen
Unreal Engine -konsultaatio: Paul Wagner ja Ats Kurvet

Teosksen toteuttamista ovat tukeneet:

Suomen Kulttuurirahasto / Huhtamäen rahasto
Virtual Cinema Lab, Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
AVEK Digidemo - Oblomovies Oy
EU Mobilitas Pluss Top Researcher Grant (2017-2022)
Estonian Research Council
Digital Technology Institute Baltic Film, Media, Arts and Communication School (BFM)
Centre of Excellence in Media Innovation and Digital Culture (MEDIT), Tallinn University

Lisätietoa:

Virtual Cinema Lab

International Conference for Interactive Digital Storytelling (ICIDS)

XR Encounters

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Pukusuunnittelija, taiteen tohtori Maarit Kalmakurki
Tutkimus ja taide Julkaistu:

”Pukusuunnittelija voi tuoda animaatioelokuvaan huomattavaa lisäarvoa”

Minä väitän -sarjassa aiheena pukusuunnittelijan avainrooli animaatioissa.
Kirsi Niinimäki istuu tuolilla.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kirsi Niinimäki: Vaateteollisuuden vallankumous ei onnistu ilman digitaalista tuotepassia

Vaatteiden ympäristökuorma tulisi sisällyttää vaatteen hintaan, sanoo professori Kirsi Niinimäki.
Sohjoa-robottibussi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kari Tammi: Suomi on itseohjautuville autoille kova pala vielä pitkään

Itseohjautuvat autot saattavat olla osa liikennettä 2030-luvulla. Suomen kaltaisessa äärimmäisten sääolojen maassa autonominen ajaminen yleistyy kuitenkin myöhemmin, sanoo professori Kari Tammi.
Research group members at Karjaa medieval church in May 2020. Photo: Panu Savolainen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Koneen säätiöltä iso rahoitus Suomen keskiaikaisen puurakennusperinnön tutkimiseen

Arkkitehtuurin historian apulaisprofessori Panu Savolaisen tutkimusryhmälle 347 000 euron rahoitus.