Ceremoniveckan kulminerar i tekniska områdets doktorspromotion i juni

Under Aalto-universitetets ceremonivecka firas alla som utexaminerats från universitetet.
Tekniska områdets gemensamma doktorspromotion för Aalto-universitetets tekniska högskolor och institutionen för arkitektur vid Högskolan för konst, design och arkitektur ordnas den 15 juni i Dipoli, Esbo.

"I år har vi även orsak att fira då det är 110 år sedan Polytekniska Institutet bytte namn till Finlands Tekniska Högskola och fick universitetsstatus. I och med namnändringen fick de studerande samma rättigheter som studenter, de fastanställda lärarna fick professorstitel och teknologie doktorsexamen definierades i examensstadgan", berättar professor Kirsi Virrantaus som fungerar som promotor.

Under åren 2010–2017 har sammanlagt 1 476 doktorer utexaminerats från Aalto-universitetets tekniska området. De har funnit sig väl tillrätta i arbetslivet. Bland de utexaminerade har cirka 40 procent tagit anställning på företag.

”Enligt våra uppföljningar har Aaltos tekniska doktorer sysselsatt sig bra och jämförelsevis snabbt. Det är glädjande att se att andelen sysselsatta inom företagsvärlden ökar klart vid sidan av universiteten och forskningsinstitutionerna", säger Kirsi Virrantaus.

Andelen kvinnor bland de utexaminerade tekniska doktorerna – cirka 25 procent – har även varit stabil under Aaltos existens.

"Även här kan vi se en positiv utveckling eftersom andelen kvinnor bland de nya doktoranderna är på uppgång", säger Kirsi Virrantaus.

Ceremoniveckan kulminerar i tekniska områdets doktorspromotion

Till promoveringen inbjuds alla doktorer som disputerat 1.7.2016–25.5.2018 och som utexaminerats senast den 31 maj. Själva disputationen skall vara organiserad senast den 25 maj. Festen hålls på det anrika, fantastiskt renoverade Dipoli på Aaltos campus.

Under Aaltos ceremonivecka som ordnas för första gången firas alla som utexaminerats från universitetet.

Veckan inleds med betygsutdelning till magistrarna och kandidaterna i de olika högskolorna. Alla utexaminerad vid universitetet under 2017-2018 och deras familjer är välkomna till examensfesten Graduation Party som hålls den 13 juni. Veckan avslutas med doktorspromotionen fredagen den 15 juni. Under ceremoniveckan ordnas program öppet för publiken, såsom utställningar och paneldiskussion med hedersdoktorerna, vars deltagare och teman publiceras i maj.

Tilläggsinformation och förhandsanmälningar till doktorspromotionen: ceremonyweek.aalto.fi.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!