Campuset presenteras under en virtuell rundtur

I vår nya nättjänst bekantar två guider besökaren med 44 olika ställen på Aalto-universitetets campus i Otnäs
Ilmakuva kampuksesta

Aalto-universitetet har publicerat en ny virtuell och interaktiv rundtur på campus på adressen virtualtour.aalto.fi. Med hjälp av den virtuella rundturen kan vem som helst oberoende av boningsort och pandemirestriktioner bekanta sig med universitetet och få en uppfattning om hur det är att studera och jobba vid Aalto.

I nättjänsten visar två guider, studeranden Rebecca Adrianzen och biträdande professor Rodrigo Serna, besökaren runt på Otnäs campus till olika institutioner och förklarar hur de fungerar och vad man gör där. Rundturen kan du göra med dator eller smartenhet och du kan också använda VR-headset.

Användaren kan göra rundturen på det sätt som passar hen själv bäst. I tjänsten presenteras 44 olika ställen – studielokaler, laboratorier, verkstäder, tjänster, uteområden och byggnader – som du kan ta i den ordning du själv vill. Du kan också välja en tematur kring temat lokaler för studier och forskning, eller en färdigt planerad automatisk tur. De här turerna kan du inte göra med VR-headset.

"Vi har många sökande, studerande och anställda utomlands. Ofta har de inte möjlighet att besöka campus innan de kommer till Aalto, i synnerhet i dessa coronatider. Genom den virtuella rundturen kan vi åt alla intresserade ge en uppfattning om vårt fina campus och visa allt man kan göra här", berättar Anastasia McAvennie, som svarat för produktionen av tjänsten.

Man har försökt göra det så lätt som möjligt att navigera i tjänsten. Den här första versionen av campusrundturen vidareutvecklas: nya ställen, olika tematurer och andra språkversioner kommer efter hand att läggas till.

Aalto-universitetets campus i Otnäs har utvecklats kraftigt de senaste åren. I centrum av campus har uppförts stiliga byggnader, såsom Väre-huset där Högskolan för konst, design och arkitektur logerar samt Handelshögskolans hus, och flera arkitektoniskt värdefulla byggnader har renoverats grundligt. Användningen av lokaliteterna på campus är för närvarande begränsad på grund av coronapandemin, och universitetet fungerar huvudsakligen på distans.

All feedback på tjänsten är välkommen och hjälper oss att vidareutveckla den. Feedbacken kan ges med knappen Contact us eller genom att sända e-post till virtualtour-feedback(at)aalto.fi.

Till rundturen

Palvelun aloituskuva
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsförfarandet på campusområdet i Otnäs förenhetligas vid årsskiftet

Campusparkeringen omfattas av ett pilotprojekt som inleds 1.1.2024.
Mikko Raskinen
Campus, Universitetet Publicerat:

Skrotcykelinsamlingen är här igen!

Skrotcykelinsamlingen på Otnäs campus har dragit igång igen. Avsikten är att underlätta vardagen för områdets aktiva cyklister och främja en bättre cykelparkeringskultur.