Nyheter

Bästa författare av kursböcker och vetenskapslitteratur - visste du att du har rätt till utlåningsersättning?

sanasto-somekuva-twitter.png

Alla författare som har skrivit text till ett verk som lånas ut på bibliotek har rätt till utlåningsersättning. De kunder som registrerat sig hos upphovsrättsorganisationen Sanasto och som kompletterat sina verkuppgifter senast den 4 april december 2022 hinner med i december månads utbetalning, i vilken utlåningsersättningar från 2021 för första gången betalas ut.

Från början av 2017 omfattades även boklånen på högskolornas bibliotek av utlåningsersättningen. Utlåningsersättningen är en upphovsrättsersättning som betalas till upphovspersonen när verk lånas ut avgiftsfritt på bibliotek. Ersättningen betalas från statens budget, och Sanasto delar ut ersättningarna till författare och översättare av böcker.

Varför registrera sig hos Sanasto just nu?

• Via oss får du automatiskt en ersättning för bibliotekslånen av dina verk.
  • Utlåningsersättningen betalas retroaktivt för tre år  ̶   ersättningen för bibliotekslån 2021 är 31 cent till per lån.
  • Utlåningsersättningen betalas två gånger per år  ̶   i juni och december.
  • Det kostar ingenting att vara kund hos Sanasto.

Så här kan du bli medlem:

• Bli kund hos Sanasto genom att logga in på vår tjänst oma.sanasto.fi med dina nätbankkoder.
  • Lägg dina verk till tjänsten. Kom ihåg att lägga till alla upplagor med sina ISBN-nummer.
  • Håll dina kontaktuppgifter och förteckningen över dina verk uppdaterade. Vi betalar ersättningarna för dig enligt vår utbetalningstidtabell.
  • Läs mera: https://www.sanasto.fi/sv/

Har du frågor? Kontakta vår kundservice med e-post:  [email protected] Vi hjälper gärna!

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Studier Publicerat:

Lär dig språk och interkulturell kompetens online med Unite! Ansök nu till kurser våren 2024

Unite! kurser är öppna for alla studenter vid Aalto-universitetet.