Appen Aalto Space utvecklas och omfattar allt fler byggnader

Under hösten 2018 har mobilapplikationen Aalto Space kompletterats med såväl autentisering av användarkategorierna anställda, företag och campusanvändare som flera funktioner som gör användningen lättare.
Aalto Space Kuva: Hannes Huotari
Bild: Hannes Huotari / Aalto-universitetet

Att hitta lediga utrymmen för studier, arbete i grupp och överläggningar på Aalto-universitetets campusområde kan vara en utmaning. Aalto Space är en mobilapp som gör det lätt för alla som använder Aalto-universitetets campus att hitta och reservera lediga utrymmen.

Appen fungerar i Android- och iOS-enheter. Den kan användas för att reservera utrymmen för studier och grupparbete samt för att navigera på campusområdet. Aalto-space används dessutom av personalen och företag på försök för att reservera mötesrum. Antalet byggnader och utrymmen som omfattas av appen växer under 2019 med flera byggnader och coworking-utrymmen på campusområdet i Otnäs. Handelshögskolans byggnad tillsattes till mobilapplikationen i februari 2019.

Nya funktioner gör appen lätt att använda

Utvecklandet av appen Aalto Space leds av en styrgrupp som består av representanter för universitetets personal och studerande samt experter. Som stöd för arbetet har man även genomfört flera ITP-projekt (https://itpaalto.net/), där studerande vid Aalto-universitetet har bidragit till en ökad förståelse för användarna och kommit med konkreta förslag som utarbetats med hjälp av olika designverktyg. Forskningsresultat från studentprojekt används när appen vidareutvecklas.

Aalto Space Kuva: Hannes Huotari
Bild: Hannes Huotari / Aalto-universitetet

Under hösten 2018 har appen kompletterats med såväl autentisering av användarkategorierna anställda, företag och campusanvändare som flera funktioner som gör användningen lättare. De största ändringarna när det gäller användningen av appen är den nya framsidan, favoriterna och de små rumskorten, som har planerats med beaktande av de användartyper som identifierats genom intervjuer med studerande som använder systemet.

De användartyper som identifierats är den snabba bokaren (Instant Booker), den planerande bokaren (Planned Booker), bokaren med särskilda behov (Specific Need Booker) och den nya bokaren (New Booker). Nu är det lättare än förr att hitta ett lämpligt utrymme, och de utrymmen som för tillfället är lediga hittas genom ett knapptryck.

Aalto Space är lätt att ta i bruk

Autentiseringen sker för närvarande med hjälp av telefonnummer.

Användarna har delats in i fyra användargrupper: gäster, studerande, personal och företag & campusanvändare. Vilken grupp en användare hör till inverkar på vilka utrymmen som erbjuds, bokningarnas längd och antal samt hur lång tid på förhand bokningar kan göras.

Mobilappen Aalto Space

Appen gör det lätt för alla som använder Aalto-universitetets campusområde att hitta och reservera lediga utrymmen.

Läs mer och ladda ner
Aalto Space applikaatio Kuva: Hannes Huotari
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.