Antagningen till arkitekt- och landskapsarkitekt förnyas tidigast år 2020

Inom den gemensamma arkitekturantagningen tar man inte heller i framtiden ibruk ett urval på basis av enbart betyg.

Den gemensamma diplomingenjörs- och arkitektutbildn

ings (DIA) antagningen funderar som bäst på förnyelser inom antagningsförfarandet för arkitekt- och landskapsarkitektutbildningarna. Ändringar sker dock tidigast år 2020. I antagningen vårren 2019 sker inga större ändringar.

Inom den gemensamma arkitekturantagningen tar man inte heller i framtiden ibruk ett urval på basis av enbart betyg , utan urvalsproven förblir obligatoriska för alla sökanden. De sökande väljs på basis av betygs- och urvalsprovspoäng eller enbart på basis av urvalsprovspoäng. Matematik uppmärksammas fortsättningsvis i antagningen till arkitekt och landskapsarkitekt.

Inom den gemensamma arkitekturantagningen kommer man att ta ibruk en gemensam poängräkningstillämpning för att beräkna betygspoängen. I tecknings- och planeringsproven görs inga större förändringar, men man strävar efter att göra proven smidigare och förkorta provtiden.

Inom den gemensamma DIA-antagningen erbjuds  arkitektutbildningen vid Aalto-universitet, Uleåborgs universitet och vid Tammerfors tekniska universitet. Landkapsarkitektubildning erbjuds vid Aalto-universitetet. På hösten 2018 informeras noggrannare om förändringarna gällande antagningen.

Tapio Salakoski, dekan
ordförande för styrgruppen för den gemensamma DIA-antagningens

Juha Kinnunen, professor
urvalschef DIA-antagningen

Helena Varmajoki, studierektor
ordförande för arbetsgruppen för den gemensamma DIA-antagningen

Janne Pihlajaniemi, professor
Ordförande för arbetsgruppen för utveckling av antagningen till arkitektur

Närmare upplysningar:

Koordinering av den gemensamma DIA-antagningen (Aalto-universitetet)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.