Nyheter

Ändringar i passerkontrollen – läs anvisningarna

Ändringarna träder i kraft i december och gäller alla som rör sig på campusområdet.
People in Harald Herlin.
Foto: Aino Huovio / Aalto-universitetet

Passerkontrollen på campuset ändras i december 2020. Ändringarna gäller personalen, de studerande och alla andra som rör sig i campusfastigheterna och på campusområdet.

Följande ändringar i passerkontrollen träder i kraft i december:

  • Registrering och kontroll av passerkort för nya anställda, nya studerande samt Aaltos nya långtidsbesökare (visitor, över 1 månad) överförs till självbetjäningsportalen idm.aalto.fi under december månad.
  • I fortsättningen ska alla anställda och studerande (både gamla och nya) ansöka om passerbehörighet (speciallokaler) själv via portalen idm.aalto.fi-portalen.
  • Om du tappar bort eller glömmer ditt passerkort ska du framöver följa dessa anvisningar borttappat eller glömt passerkort.
  • Registrering och kontroll av passerkort för Aalto-universitetets hyresgäster sker via tjänsten ACRE Extranet (extranet.aaltocre.fi).
  • Coworking-kunderna kommer att få ett mobilpasserkort i sin mobila enhet.

Den nuvarande personalen och långtidsbesökarna har en automatisk passerrätt till ”common” och ”staff common”-zonerna i alla campusbyggnaderna, dessa träder i kraft efter undatagstillstådent som orsakats av corona. Du kan alltså röra dig i foajéer, korridorer och gemensamma arbetslokaler enligt tidigare definitioner och behöver inte göra någonting. Även i fortsättningen har de studerande en automatisk passerrätt till ”common”-zonerna, dvs. de zoner som är avsedda för de studerande nya zoner.

Om du märker fel eller brister i dina passerbehörigheter ska du i fortsättningen ändra på dem på egen hand i självbetjäningsportalen på idm.aalto.fi. Det finns några undantag, t.ex. gällande lokaler som kräver en arbetssäkerhetskurs.

Följande funktioner är redan i bruk:

  • en automatisk behörighet till Aalto ARTS verkstadslokaler och verkstadsutrustning efter en godkänd MyCourses-online-orienteringskurs
  • en automatisk behörighet till Aalto CHEMs lokaler efter en godkänd OpenLearning- eller MyCourses-online-orienteringskurs.

Projektet för den nya passerkontrollen ordnar utbildningar för de centrala intressentgrupperna mellan 16 och 27 november. De som utbildningarna gäller har skickats en inbjudan (receptionsservicen, väktarna, nyckeladministratörerna, hyresgästerna, IT-servicepunkten).

Om du har frågor kontakta:

[email protected] tai [email protected]

Kampus

Access rights, access tokens and key control on Otaniemi campus

On this page you will find instructions to access control and key control on Otaniemi campus.

For Aalto community
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Relaterade nyheter

Otakaari 1 käsijohde
Campus Publicerat:

Passerkontroll som en del av universitetets strategi - sammanfattning av infotillfället

Ett infotillfälle om den nya praxisen för passerkontroll hölls den 25 augusti. Här kan du se en sammanfattning av tillfället samt en inspelning av tillfället i sin helhet (längd cirka en timme, kan ses endast av personal och studerande vid Aalto-universitetet).
Otakaari 1
Campus, Undantagssituation Publicerat:

Exceptionella öppettider på Otnäs campus

Byggnaderna på Otnäs campus har exceptionella öppettider under hösten 2020 och vid årskiftet.
Otakaari 1 Kuva: Aino Huovio / Aalto-yliopisto
Campus Publicerat:

Studenternas rörlighet på campus i början av läsåret

Från och med måndag 31.8., kommer studeranden att ha tillgång till campusets utrymmen där närundervisning ordnas, studielokaler som kan bokas i förhand, stödjande tjänster för studerande samt studentrestauranger. Notera att HRT-kortet inte är i bruk under dessa undantagstider, tillgången till byggnaderna endast genom markerade dörrar under byggnadens öppethållstider.
Learning Centre graphics
Campus Publicerat:

Utlåning av passerkort upphör

Passerkontroll vid Aalto-Universitetet förändras. I fortsättningen använder studeranden HRT-kortet som passerkort.