Alvar Aaltos designade köpcenter i Otnäs totalrenoveras

Köpcentrets renovering på Aalto-universitetets campus i Otnäs, påbörjades i mars 2020.
Otaniemi's old shopping centre from air
Foto: Helifoto

Totalrenoveringen av köpcentret på Aalto-universitetets campus i Otnäs, påbörjades i mars 2020. Arbetet är planerat att slutföras maj 2021. Byggnaden färdigställdes 1961 och är designad av Alvar Aalto.

”Syftet med renoveringen är att få den signifikanta byggnaden till sin ursprungliga användning på ett värdefullt sätt. Köpcentret kommer att få ett nytt liv som erbjuder mer omfattande tjänster till det snabbt utvecklade området samt representera campus tack vare sitt centrala läge." konstaterar Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:s verkställande direktör Ville Jokela.

Totalrenoveringen kommer att möjliggöra förvekligande av mångsidig affärsverksamhet samt hustekniken kommer att förnyas. Även fasaden kommer att renoveras och restaureras. Alla gamla fönster och ytterdörrar kommer att restaureras eller förnyas enligt det ursprungliga planen. I renoveringsplaneringen har byggnadens historiska och arkitektonisk värde tagits i hänsyn  i samarbete med Museiverket och Alvar Aalto-stiftelsen.

Signifikant både historiskt och socialt

Otnäs köpcentret är bekant för många från förut som studerat eller bott på campus. Byggnaden har också beskrivits som campusets visitkort, på grund av dess centrala läge som ligger precis i närheten av univeritetets huvudbyggnad, Dipol, Kandidatcentret och Harald Herlin -lärcentret. Byggnaden är också sällsynt, eftersom det är en av få butiksbyggnader som Alvar Aalto designat.

Köpcentrets vita, rappade väggar, det stora skyltfönstren och långa korridoren som fortgår längst byggnaden, samt ett välvt tak, skiljer byggnaden från Alvar Aaltos andra forsknings- och undervisningsbyggnader i röd tegel.

Mera tjänster till Otnäs campus

Köpcentret kommer också i fortsättningen att vara en intressant och attraktiv mötesplats. Mer omfattande tjänster utvecklas till Otnäs och detta har tagits i hänsyn i främjandet av köpcentrets servicehelhet.

"I framtiden kommer köpcentret och affärscentret A Bloc att fungera som en helhet av fritidstjänster och andra tjänster som samtidigt stöder varandra med att erbjuda mångsidiga tjänster och utrymmen, säger Jenna Isokuortti Head of Leasing and Sales på Aalto-yliopistokiinteistöt Oy

Byggnadens adress: Otakaari 27
Byggherre: Otaniemen Liikekeskus Oy
Uppdragstagare: Pakrak Oy
Arkitektonisk design: Arkkitehdit Q4 Oy
Tidtabell för reparationer och moderniseringsarbete: maaliskuu 2020 – toukokuu 2021
Projektets webbplats: https://www.aalto.fi/fi/toimipisteet/otaniemen-ostoskeskus

Hyresfrågor:
Jenna Isokuortti
Head of Leasing and Sales
Aalto-yliopistokiinteistöt Oy

Frågan relaterade till renoveringent:
Jarmo Wilander
Johtaja, rakennuttaminen
Aalto-yliopistokiinteistöt Oy

Ostoskesus A Blanc edestä

A Blanc

Otsvängen 27

Platser
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.