Aalto-universitetets nya byggnad Väre öppnas för allmänheten

Väre för samman institutionerna för Högskolan för konst, design och arkitektur under samma tak i Otnäs.
Aalto-yliopisto Väre. Kuva: Tuomas Uusheimo / Aalto-yliopisto

Den nya byggnaden Väre, som färdigställdes sommaren 2018 mitt i Aalto-universitetets campus, sammanför alla institutioner för Högskolan för konst, design och arkitektur under samma tak för första gången under Aalto-universitetets historia. Byggnadsprojektet på dryga 110 miljoner euro är områdets största efter att Tekniska högskolan flyttades till Otnäs. Investeringen omfattar förutom Högskolan för konst, design och arkitekturs utrymmen även universitetets gemensamma utrymmen och ett köpcentrum.

Väre som planerats med tanke på användarvänlighet och hållbar utveckling erbjuder unika utrymmen för forskning, undervisning inom konst och planering samt konstnärlig verksamhet.

“Aalto-universitetets campusfilosofi konkretiseras i Väre där utrymmena på gatunivå görs så offentliga och öppna som möjligt. Vi öppnar dörren till universitetsvärlden för alla”, säger Antti Ahlava, Aalto-universitetets vicerektor som ansvarat för utvecklingen av campus.

Att kombinera formgivning, konst, arkitektur, media, filmkonst och scenografi samt den handelsvetenskapliga branschen under samma tak är exceptionellt internationellt sett. Förutom Högskolan för konst, design och arkitektur finns även utrymmen och enheter i Väre som delas med Handelshögskolan.

Aerial photo of Väre and A Bloc buildings / Photo by Aalto University, Mikko Raskinen

Den nya komplex av byggnader kompletterar Otnäs campus. Bild: Aalto-universitetet / Mikko Raskinen

Väre använder förnybar energi och respekterar arkitekturen i Otnäs

Byggnaden kompletterar med nya fräscha tag Otnäs campus som planerats av Aino och Alvar Aalto. Byggnadskomplexets moduler får sin form från Harald Herlin-lärcentrets och Kandidatcentrums linjer och bildar ljusa salmiakformade aulor. Undervisningen måste inte enbart ske i föreläsningssalar. Besökare kan genom glasväggarna följa arbetet i de högkvalitativa arbetsverkstäderna på bottenvåningen.

Väres flexibla utrymmen anpassar sig även efter framtida behov. "Flexibiliteten möjliggör förutom nya utrymmen även nya sätt att arbeta. Man kan testa vilka kombinationer fungerar och utveckla det egna arbetet. Mitt i Otnäs finns nu en bubblande testplattform som sammanför cirka 3 000 aktörer från kreativa branscher", säger Anna Valtonen, dekanus vid Aalto-universitetets Högskola för konst, design och arkitektur.

Väre strävar även efter den ambitiösa A-energiklassen genom att utnyttja både geo- och solenergi.

Aalto University Vare Tuomas Uusheimo 2

Entrélobban välkomnar besökaren och erbjuder plats för tillfälliga utställningar. Bild: Aalto-universitetet / Tuomas Uusheimo

Väre öppnar dörrarna för konst och service

Väre är inte bara ett utrymme för undervisning och forskning. Aalto-universitetet är det första finländska universitetet som förbinder sig till att följa procentprincipen för konst på sitt campusområde. Enligt procentprincipen får Väre, och övriga Otnäs, en bestående offentlig konstsamling samt utrymmen för varierande konstutställningar och övriga studentarbeten.

I Väres serviceutbud ingår den bohemiska konstnärsrestaurangen Kipsari, Brooklyn Café och universitetsbutiken Aalto Shop. I slutet av augusti öppnas köpcentret A Bloc i anslutning till metrostationen. Där betjänas huvudstadsregionen av restauranger, affärer och övriga tjänster såsom motionscenter. Campusområdets största restaurang finns på A Bloc. I samma kvarter färdigställs Handelshögskolans nya huvudbyggnad i slutet av år 2018.

Aalto-gemenskapen samlas för att fira Aalto Day One-evenemanget som inleder läsåret i samband med invigningen av Väre den 5 september 2018. I Väre-byggnaden erbjuds rundturer i huset för media och allmänheten torsdagen den 6 september 2018 kl. 16-17 och kl. 17-18. Rundturen sker på finska eller engelska beroende på deltagarna. Rundturerna har ett begränsat antal platser. För medier ordnas även rundturer på begäran.

Kvarteret har planerats av Verstas Arkkitehdit som består av alumner från Aalto. De vann den internationella arkitekturtävlingen som ordnades år 2012-2013. I tävlingen deltog 189 förslag. Huvudarkitekt Jussi Palva från Verstas Arkkitehdit och övriga ansvariga arkitekter Väinö Nikkilä, Riina Palva, Ilkka Salminen och Mikko Rossi.

Genomförande: med alliansprojektet Aalto University Campus & Real Estate och SRV.
Byggarbetet påbörjades julen 2015. Byggnaden för Högskolan för konst, design och arkitektur färdigställdes i juni 2018.

Tilläggsuppgifter, begäran om intervju och anmälan till rundtur i huset:
Noora Stapleton
kommunikationsexpert, campuskommunikation
tel. 050 353 1525

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.