Nyheter

Aalto-universitetets kandidatprogram kommer att acceptera både SAT- och ACT-test under antagningen 2022

Från och med antagningsrundan 2022 har Aalto-universitetet beslutit att även acceptera ACT-testet till alla de engelskspråkiga ansökningsalternativen som tidigare endast godkänt SAT-testet.
Aalto University students enjoying coffee on campus

Den sökande kan välja vilket av testerna hen vill utföra, SAT eller ACT. Den sökande kan också välja i vilket testcentrum hen vill delta i testet. Utöver testet måste den sökande ha avlagt eller vara på väg att avlägga, under våren 2022, en examen som ger behörighet för universitetsstudier.  Det är också möjligt att söka till det finskspråkiga ansökningsmålet inom det ekonomiska utbildningsområdet på basis av SAT- eller ACT-testet.

Om den sökande gör båda testerna, eller gör om ett av testerna, kommer det bästa resultatet att beaktas, det vill säga de bästa giltiga poängen som har skickats till Aalto-universitetet genom testarrangörens system. ACT-testresultat omvandlas till SAT-poäng. De fullständiga  antagningskriterierna kommer att uppdateras på vår webbsida senast 1.10.2021.

På basis av SAT- eller ACT-testet kan man söka till följande ansökningsmål:

• Chemical Engineering
  • Computational Engineering
  • Data Science
  • Digital Systems and Design
  • Economics
  • International Business
  • Quantum Technology
  • Kauppatieteet (endast på finska)

*På basis av SAT/ACT-testet kan man inte ansöka till ansökningsmålet Design, i det konstnärliga utbildningsområdet.

Tidsfristerna för att lämna in SAT/ACT-testresultatet till Aalto-universitetet är följande:

• senast 1.5.2022, ifall man söker till de engelskspråkiga ansökningsalternativen
  • senast 14.6.2022, ifall man söker till det finskspråkiga ansökningsmålet inom det ekonomiska utbildningsområdet.

SAT subject test i matematik, som inte längre erbjuds av College Board, kräv inte för ansökan till det engelskspråkiga Aalto Bachelor's Programme in Science and Technology -kandidatprogrammet under antagningsrundan 2022.

Mera information om testerna:

ACT

SAT

Mera information om ansökning till Aalto-Universitetet:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!