Aalto-universitetet placerar all sin kärnverksamhet på huvudcampuset i Otnäs

Även Handelshögskolan flyttar till Otnäs.

Aalto-universitetets nationella specialuppgift är att stöda utvecklingen av det innovativa samhället genom att satsa på förstklassig forskning och konst, genom att utbilda framtidens förmågor samt genom flervetenskapligt samarbete inom sina kärnkompetensområden. För att skapa de bästa möjliga förutsättningarna såväl för att Aalto-universitetet ska lyckas i denna uppgift som för fortsatt framgång för Aalto-universitetets handelshögskola, har Aalto-universitetets styrelse beslutat att placera universitetets alla kärnverksamheter på campuset i Otnäs, vars centrum blir färdigt senast år 2021.

Med stöd av tidigare beslut flyttades Handelshögskolans kandidatundervisning till Otnäs hösten 2015 och Högskolan för konst, design och arkitektur flyttar till universitetets huvudcampus år 2018. I och med styrelsens nya beslut flyttar verksamheterna samt lärarna, forskarna och studerandena vid Handelshögskolan i Tölö till huvudcampuset i Otnäs till en ny byggnad som är planerad för detta ändamål.

Handelshögskolans kollektiv kommer att ha en central roll i planeringsprocessen av den nya byggnaden. Syftet med en ny byggnad är att erbjuda en lär- och forskningsmiljö av toppklass samt att förstärka Handelshögskolans ställning bland de internationellt ledande handelshögskolorna. Beslutet om Handelshögskolans placering i Otnäs fattas i juni 2016.

Det internationella kandidatprogrammet fortsätter sin verksamhet i S:t Michel. Framtiden för Handelshögskolans historiska huvudbyggnad i Tölö planeras som en del av campusprogrammet med tanke på hela universitetets bästa.

– Ett gemensamt campus stöder optimalt Aalto-universitetets uppgift att förstärka den innovativa kapaciteten i Finland genom att främja flervetenskapligt samarbete och interaktion mellan studerandena, forskarna och de centrala intressegrupperna. Ett gemensamt campus förstärker Handelshögskolans oersättliga insats i förverkligandet av Aalto-universitetets mission: Framtidens skapare – vetenskap och konst i samverkan med teknik och ekonomi, säger Anne Brunila, Aalto-universitetets styrelseordförande.

Handelshögskolans nya byggnad finansieras genom att sälja och hyra ut sådana byggnader som universitetet äger men som inte används för universitetets kärnverksamhet. På lång sikt medför en effektiv användning av nya, moderna utrymmen och möjligheten att samla servicefunktionerna på samma campus kostnadsbesparingar för universitetet.

Innan Aalto-universitetets styrelse fattade detta beslut, övervägde den flera alternativ med beaktande av de utredningar som Handelshögskolans kollektiv utarbetat gällande sina campusalternativ. Resultaten från dessa utredningar kommer att vara till stor nytta när ett gemensamt campus planeras.

Ytterligare information:

Tuula Teeri
rektor för Aalto-universitetet
tfn 050 452 4690 (ledningens assistent Hely Kilpeläinen)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.