Aalto-yliopisto sijoittaa kaikki ydintoimintonsa pääkampukselleen Otaniemeen

Myös Kauppakorkeakoulu siirtyy Otaniemeen.

Aalto-yliopiston kansallinen erityistehtävä on tukea innovatiivisen yhteiskunnan kehitystä panostamalla ensiluokkaiseen tutkimukseen ja taiteeseen, kouluttamalla tulevaisuuden osaajia ja tekemällä monialaista yhteistyötä avainosaamisalueillaan. Luodakseen parhaat mahdolliset edellytykset sekä Aalto-yliopiston onnistumiselle tässä tehtävässä että Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun menestykselle, Aalto-yliopiston hallitus on päättänyt sijoittaa kaikki yliopiston ydintoiminnot Otaniemen kampukselle, jonka keskusta valmistuu vuoteen 2021 mennessä.

Aiempien päätösten nojalla Kauppakorkeakoulun kandidaattiopetus siirtyi Otaniemeen syksyllä 2015 ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu siirtyy yliopiston pääkampukselle vuonna 2018. Hallituksen uuden päätöksen myötä Kauppakorkeakoulun Töölössä sijaitsevat toiminnot sekä opettajat, tutkijat ja opiskelijat muuttavat Otaniemen pääkampukselle uuteen, tätä tarkoitusta varten suunniteltavaan rakennukseen.

Kauppakorkeakoulun yhteisöllä tulee olemaan keskeinen rooli uudisrakennuksen suunnitteluprosessissa. Uudisrakennuksen tarkoituksena on tarjota huippuluokan oppimis- ja tutkimusympäristö sekä vahvistaa Kauppakorkeakoulun asemaa kansainvälisesti johtavien kauppakorkeakoulujen joukossa. Päätös Kauppakorkeakoulun sijainnista Otaniemessä tehdään kesäkuussa 2016.

Kansainvälinen kandidaattiohjelma jatkaa toimintaansa Mikkelissä. Kauppakorkeakoulun historiallisen, Töölössä sijaitsevan päärakennuksen tulevaisuuden käyttöä suunnitellaan osana kampusohjelmaa koko yliopiston hyväksi.

– Yhtenäinen kampus tukee ihanteellisesti Aalto-yliopiston kansallista tehtävää Suomen innovatiivisen kapasiteetin vahvistamiseksi edistämällä opiskelijoiden, tutkijoiden ja keskeisten sidosryhmien monialaista yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Yhtenäinen kampus vahvistaa Kauppakorkeakoulun korvaamatonta panosta Aalto-yliopiston mission toteuttamisessa: Tulevaisuuden tekijät – tiede ja taide yhdessä tekniikan ja talouden kanssa, sanoo Anne Brunila, Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja.

Kauppakorkeakoulun uusi rakennus rahoitetaan myymällä ja vuokraamalla sellaisia yliopiston omistamia kiinteistöjä, joita ei käytetä yliopiston ydintoimintaan. Pitkällä tähtäimellä uusien, modernien tilojen käyttötehokkuus ja mahdollisuus yhdistää palvelutoiminnat samalle kampukselle tuottavat yliopistolle kustannussäästöjä.

Ennen tämän päätöksen tekemistä Aalto-yliopiston hallitus harkitsi useita vaihtoehtoja ottaen huomioon Kauppakorkeakoulun yhteisön tekemät selvitykset kampusvaihtoehdoistaan. Näiden selvitysten tulokset ovat suureksi avuksi yhtenäistä kampusta suunniteltaessa.

Lisätiedot:

Tuula Teeri
Aalto-yliopiston rehtori
puh. 050 452 4690 (assistentti Hely Kilpeläinen)

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.