Aalto-universitetet på plats 28 bland världens främsta unga universitet

Times Higher Education har tagit fram en lista över 150 stigande stjärnor bland universitet.

Aalto-universitetet har placerat sig som 28:e i världen på tidningen Times Higher Educations rankinglista över universitet som är under 50 år gamla.

Universitet utvärderas utifrån forskning, undervisning, publikationer, internationalisering och samarbete med företag. På listan finns 150 tämligen unga universitet.

- Det här är ett fint bevis på hur vår starka mission och vårt hårda arbete har lett till resultat, gläder sig rektorn för Aalto-universitetet Tuula Teeri.

Times Higher Education ger ut flera rankinglistor. Den bredare rankingen, THE World University Ranking, omfattar 800 universitet runt om i världen. I den rankingen från höstas kom Aalto-universitetet på plats 251–300. Den här nypublicerade rankinglistan över unga universitet har gjorts utifrån samma material, men med något annorlunda betoning.

150 best young universities in the world 2016 (timeshighereducation.com)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.
Tulevat dekaanit Kari Tammi ja Jussi Ryynänen.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Kari Tammi och Jussi Ryynänen har utsetts till dekaner

Professor Kari Tammi börjar den 1 juli vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper och professor Jussi Ryynänen börjar den 1 augusti vid Högskolan för elektroteknik.