Aalto-universitetet, Nyslott stad och Xamk intensifierar sitt samarbete

Samarbetsavtalet främjar forskning och produktutveckling samt regionalt och internationellt företagssamarbete bland annat med hjälp av en ny professur i bioproduktteknologi.
Wood chips photo by Eeva Suorlahti

Syftet med det intentionsavtal som har ingåtts idag stärker samarbetet kring forskning och utveckling i teknologiparken i Nyslott, speciellt i branscherna bearbetning av träfiber och nya material- och processtillämpningar. För att stärka forskningen och utvecklingen inrättas en ny professur i bioproduktteknologi under Aalto-universitetet.

”Värdet på produktionen från Finlands skogsindustri kan till och med fördubblas från det nuvarande före 2050 samtidigt som klimatmålen uppnås när råvaran utnyttjas för nya produkter med högre förädlingsgrad. För att komma dit behöver vi nya innovationer och experter – och därför även ett smidigt samarbete nära de lokala aktörerna” säger Kristiina Kruus, dekanus för Högskolan för kemiteknik vid Aalto-universitetet.

Den arbetslivsprofessor (Professor of Practice) som ska anställas ska arbeta både vid Aalto-universitetet i Esbo och i teknologiparken i Nyslott. Dessutom rekryteras med hjälp av denna en yngre forskare till Aalto-universitetet som ska koncentrera sig på beredning av nationella och internationella forskningsprojekt samt på att främja internationellt industrisamarbete.

”Aalto-universitetet är strategisk partner till Xamk. Detta konkretiseras när samarbetet med Högskolan för kemiteknik vid Aalto-universitetet stärks. Att samarbetet befästs är ett betydande bevis på den nationella slagkraft som vår skogsbioekonomiska forskningsinfrastruktur har”, konstaterar Jyrki Koivikko, styrelseordförande för yrkeshögskolan Xamk i Sydöstra Finland.

Tillväxt på 100 miljoner euro

I teknologiparken pågår redan omfattande forskning inom bioraffinering av skog, cellulosa- och fiberteknik samt inom miljöteknologi för skogsindustrin. En av forskningsenheterna är fiberlaboratoriet vid yrkeshögskolan i Sydöstra Finland som är en del av forskningsmiljön AaltoCell. Helheten är nationellt sett en av de mest betydande föregångarna inom forskning och produktutveckling i cellulosa- och pappersindustrin. Fiberlaboratoriets verksamhet har redan producerat ökad export för 100 miljoner euro för företagen i regionen. Man samarbetar med tiotals finländska och internationella företag.

”Det är fint att Aalto-universitetets verksamhet i utvecklingsarbetet i klustret för teknologiindustri i Nyslott stärks ännu mer. De ingenjörer i bioproduktteknologi som blir färdiga i vår yrkeshögskola har redan en kanal för vidarebildning till diplomingenjörer vid Aalto-universitetet. Den nya professorn kan vara handledare för diplomarbeten och doktorsavhandlingar i projekt som gäller forskning och produktutveckling för teknologiföretag i Nyslott samt söka finansiering i EU:s program Horisont för att stärka forskningsarbetet i fiberlaboratoriet”, säger Janne Laine, Nyslotts stadsdirektör.

Samarbetet finansieras av Nyslotts stad, Aalto-universitetet, stiftelsen Itä-Savon yliopistosäätiö, Suur-Savon osuuspankki, Kerimäen Osuuspankki samt Rantasalmen Osuuspankki.

Aalto-universitetet inleder rekryteringen av arbetslivsprofessorn och forskaren inom kort.

Avtalet har undertecknats i dag av Nyslotts stadsdirektör Janne Laine, dekanus för Högskolan för kemiteknik vid Aalto-universitetet Kristiina Kruus, styrelsens ordförande för Itä-Savon yliopistosäätiö Pekka Nousiainen och stiftelsens ombud Hannu Kurki, styrelsens ordförande för Xamk Jyrki Koivikko, verkställande direktören för Suur-Savon Osuuspankki Jari Himanen och verkställande direktören för Kerimäen Osuuspankki Jarmo Kaivonurmi.

Ytterligare information:

Kristiina Kruus
dekanus, Högskolan för kemiteknik vid Aalto-universitetet
t. 050 520 2471

Janne Laine
Nyslotts stadsdirektör
t. 044 417 4001

Jyrki Koivikko
styrelsens ordförande, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
t. 040 670 5509

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.