Aalto-universitetet lockar allt fler studerande från hela världen

Mer än 6 600 ansökningar till Aalto-universitetets program.
Student admissions / Aalto University /Photo by Unto Rautio

Ansökningstiden till Aalto-universitetets magisterprogram gick ut den 11 januari 2019 och till kandidatprogrammen på engelska den 23 januari 2019. Totalt lämnades 6 603 ansökningar in till 96 olika ansökningsalternativ.

”Aalto-universitetet klarar sig allt bättre i de internationella universitetsjämförelserna, exempelvis på Times Higher Educations ranking. Universitetet fortsätter etablera sig på den globala marknaden och blir allt mer välkänt som en högklassig och attraktiv studieplats, och ett bra bevis på detta är antalet ansökningar vi får”, konstaterar Petri Suomala, universitetets vicerektor med ansvar för undervisningen.

3 779 ansökningar till magisterprogram

Aalto-universitetet fick totalt in 3 779 ansökningar till sina magisterprogram. Av dem gällde 2 108 program inom teknik, 1 173 program inom konst och design och 498 program inom ekonomi. Flest ansökningar kom det till följande ansökningsalternativ: Machine learning, data mining and artificial intelligence, arkitektur och Collaborative and industrial design. Efter Finland mottogs flest ansökningar från Kina, Indien och Pakistan. Andelen sökande från länder utanför EU/EES var 49 procent och andelen finländska sökande var 32 procent. I dessa siffror ingår inte de studerande som internt övergår från universitetets kandidatprogram till magisternivå.

2 824 ansökningar till kandidatprogram på engelska

I år erbjöd Aalto-universitetet fem nya engelskspråkiga ansökningsalternativ på kandidatnivå. Dessa väckte stort intresse och bland dem kom det in 481 ansökningar till ansökningsalternativet Economics inom ekonomiska vetenskaper och 227 till alternativet Design på konstområdet. Bland de tekniska ansökningsalternativen kom det in 165 ansökningar till Chemical engineering, 307 till Computational engineering och 184 till Quantum technology.

Universitetet har sedan tidigare tre kandidatutbildningar på engelska. International business-programmet i S:t Michel fick 756 ansökningar, ansökningsalternativet Data science 435 ansökningar och Digital systems and design 269 ansökningar. Av de sökande var 45 procent från länder utanför EU/EES och 45 procent finländare.

”Vi vill även i fortsättningen erbjuda våra nya studerande intressanta studieprogram och en studiemiljö av världsklass”, tillägger Suomala.

Denna ansökningsomgång gällde kandidatprogram på engelska och tvååriga magisterprogram. De som antas till kandidatprogrammen beviljas också rätt till magisterstudier. Ansökningstiden till kandidatprogrammen på finska och svenska är den 20 mars–3 april 2019.

Antagningsresultaten för magisterutbildningen offentliggörs tidigast den 27 mars 2019.

Antagningsresultaten för kandidatutbildningen offentliggörs den 28 juni 2019, med undantag för utbildningsprogrammet i Design, vars resultat offentliggörs senast den 24 maj 2019.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!