Aalto-yliopisto houkuttelee yhä enemmän opiskelijoita kaikkialta maailmasta

Yli 6 600 hakemusta Aallon ohjelmiin ja opiskelijayhteisöön.
Student admissions / Aalto University /Photo by Unto Rautio

Haku Aalto-yliopiston maisteriohjelmiin päättyi 11. tammikuuta 2019 ja englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin 23. tammikuuta 2019. Kokonaisuudessaan 96 hakukohteeseen saapui yhteensä 6 603 hakemusta.

”Aalto-yliopiston sijoitukset ovat parantuneet kansainvälisissä yliopistovertailuissa, esimerkiksi Times Higher Educationin rankingissä. Tietoisuus Aallosta laadukkaana ja houkuttelevana opiskelupaikkana kasvaa jatkuvasti, mistä hyvänä osoituksena on saamiemme hakemusten määrä", toteaa Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Petri Suomala.

3 779 hakemusta maisteriohjelmiin

Aalto-yliopiston maisteriohjelmiin saatiin yhteensä 3 779 hakemusta. Näistä 2 108 oli tekniikan, 1 173 taiteen ja muotoilun sekä 498 kauppatieteiden ohjelmiin. Eniten hakijoita houkuttelivat hakukohteet Machine learning, data mining and artificial intelligence, arkkitehtuuri sekä Collaborative and industrial design. Suomen jälkeen seuraavaksi eniten hakemuksia tuli Kiinasta, Intiasta ja Pakistanista. EU-/ETA-maiden ulkopuolisten hakijoiden osuus oli 49 prosenttia ja suomalaisten hakijoiden osuus oli 32 prosenttia. Nämä hakijaluvut eivät sisällä Aalto-yliopiston omista kandidaattiohjelmista maisteritasolle siirtyviä opiskelijoita.

2 824 hakemusta englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin

Tänä vuonna Aalto tarjosi viisi uutta englanninkielistä kandidaattitason hakukohdetta. Näistä uusista hakukohteista kauppatieteiden alan Economics sai 481 hakemusta ja taiteen alan Design 227. Tekniikan alan hakukohteista Chemical engineering sai 165 hakemusta, Computational engineering 307 ja Quantum technology 184 hakemusta.

Kolme englanninkielistä kandidaattitason hakukohdetta on ollut yliopiston tarjonnassa jo aiemmin. Mikkelissä sijaitsevaan International business -ohjelmaan tuli 756 hakemusta, 435 haki Data science ja 269 Digital systems and design -hakukohteeseen. 45 prosenttia hakijoista oli EU-/ETA-maiden ulkopuolelta. 45 prosenttia hakijoista oli suomalaisia.

”Haluamme jatkossakin tarjota uusille opiskelijoillemme kiinnostavia opinto-ohjelmia ja maailmanluokan oppimisympäristön”, Suomala lisää.

Nyt järjestetyt haut koskivat englanninkielisiä kandidaattiohjelmia sekä kaksivuotisia maisteriohjelmia. Kandidaattiohjemiin hyväksytyille opiskelijoille myönnetään opinto-oikeus myös maisteriopintoihin. Suomen- ja ruotsinkielisten kandidaattiohjelmien hakuaika on 20.3.–3.4.2019.

Maisterihaun tulokset julkaistaan aikaisintaan 27.3.2019. Kandidaattihaun tulokset julkaistaan 28.6.2019, lukuun ottamatta Design-kandidaattiohjelmaa, jonka tulokset julkaistaan viimeistään 24.5.2019.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.