Nyheter

Aalto-universitetet beslutade om hur konsekvenserna av samarbetsförhandlingarna riktas

188 personer sägs upp, genom andra förändringar avgår 128.

I enlighet med arbetsgivarens utredning, som nyss blivit klar, minskar antalet anställda vid Aalto-universitetet med sammanlagt 316 personer till följd av samarbetsförhandlingarna. Av dessa sägs 188 personer upp. Av dem hör 109 till undervisnings- och forskningspersonalen och 79 till tjänstepersonalen. Dessutom minskar antalet anställda genom pensionering, avslutande av visstidsanställningar samt övriga förändringar med uppskattningsvis 128 personer före utgången av 2018. Av dem hör 66 till undervisnings- och forskningspersonalen och 62 till tjänstepersonalen. Åtgärderna i samband med uppsägningarna genomförs i huvudsak de två första veckorna av februari 2016. De som lämnar sitt arbete erbjuds sysselsättningsvägledning.

Antalet anställda inom universitetstjänsterna har redan tidigare minskat med cirka 170 personer som resultat av samarbetsförhandlingarna år 2014 och omorganiseringar.

Målet var att anpassa universitetets verksamhet till den försvagade ekonomiska situationen så, att framtiden för undervisning, forskning och innovationsverksamhet kan tryggas på lång sikt.  På årsnivå skärs finansieringen till Aalto-universitetet ner med uppskattningsvis 66 miljoner euro fram till år 2018 jämfört med nivån år 2015. Sammanlagt minskar finansieringen till universitetet med 136 miljoner euro under åren 2016–2018.

Samarbetsförhandlingarna vid Aalto-universitetet  gällde hela personalen utom professorerna. Minskningarna i personalkostnaderna täcker omkring en fjärdedel av nedskärningarna i den offentliga finansieringen. Avsikten är att täcka den största delen av nedskärningarna genom att göra betydande besparingar i kostnaderna för utrymmen och anskaffningar, genom att använda avkastning från placeringsverksamheten samt genom att ansöka om tilläggsfinansiering.  Genom åtgärderna som behandlades vid förhandlingarna uppnås årliga besparingar i personalkostnaderna på cirka 17 miljoner euro före utgången av 2018 jämfört med nivån 2015.

Beräknad ändring i antalet anställda vid Aalto-universitetet fram till slutet av år 2018

Antal totalt (uppsagda och övriga minskningar sammanlagt)

316

175

141

Totala antalet personer som sägs upp

188

109

79

Pensionering, avslutande av visstidsanställningar och övriga förändringar totalt

128

66

62

Nedskärningarna i finansieringen till Aalto-universitetet

Nedskärningarna i finansieringen sammanlagt åren 2016–2018

136 MEUR

Nedskärningen i finansieringen år 2018 jämfört med nivån år 2015

66 MEUR

Åtgärder för att få Aalto-universitetets ekonomi i balans

Totalt före utgången av år 2018

År 2018 vs. 2015

Andel av behovet av att balansera ekonomin åren 2016–2018

Tilläggsfinansiering, inkl. användningen av avkastning från placeringarna

60 MEUR

29 MEUR

44 %

Besparingar i lokalitetskostnader

28 MEUR

14 MEUR

21 %

Besparingar i anskaffningar

12 MEUR

6 MEUR

9 %

Besparingar i personalkostnader

36 MEUR

17 MEUR

26 %

Sammanlagt

136 MEUR

66 MEUR

100 %

Ytterligare information och mediekontakter via Aalto-universitetets kommunikation: kommunikationschef Anu Salmi-Savilampi, tfn 050 464 4585, [email protected]

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.