Aalto och Wärtsilä i samarbete i unikt motorforskningsprojekt

Målet är att utveckla teknologier för behoven inom transport och energiproduktion.

Teknologikoncernen Wärtsilä har ingått ett samförståndsavtal med Aalto-universitetet och tre andra ledande finska universitet om ett gemensamt utvecklingsarbete för hållbara framtida tillämpningar av förbränningsmotorer.

De akademiska institutioner som deltar i ERI-programmet (Engine Research Initiative) är Aalto-universitet, Tammerfors tekniska universitet, Åbo Akademi och Vasa universitet. Målet med ERI är att skapa ett öppet ekosystem för forskning där den senaste tekniken för förbränningsmotorer kan utvecklas tillsammans med övriga partners och att möta framtida behov inom transport- och energiproduktionsbranschen.

”Detta ekosystembaserade synsätt representerar ett unikt samarbete mellan industrin och den akademiska världen som vi inte tidigare har sett i Finland. Genom att dra nytta av våra olika kompetenser och expertisområden kan vi tillsammans arbeta för att utveckla hållbara energilösningar baserat på användningen av förbränningsmotorer, till förmån för alla inblandade”, säger Kari Hietanen, Wärtsiläs direktör för samhällsrelationer och juridiska ärenden.

”Aalto-universitetet och Wärtsilä har haft ett framgångsrikt samarbete i årtionden. Tillsammans har vi utvecklat nya tekniker och lösningar i många forsknings- och studentprojekt. Vi är glada att kunna bidra till det här programmet med våra expertkunskaper inom motorforskning och energiteknik”, säger Aalto-universitetets vicerektor Tuija Pulkkinen.

Aalto-universitetets vicerektor Tuija Pulkkinentalade vid avtalsceremonin. Till vänster professor Kari Tammi från Aalto och till höger rektor Mikko Hupa från Åbo Akademi. Foto: Wärtsilä.

Både marinbranschen och energiproduktionsbranschen genomgår en period med förnyelse och snabba förändringar. Traditionella kraftverk inom energisektorn saknar kapacitet att hantera de snabba förändringarna i effekt från förnybara källor, som vind och sol. Inom marinindustrin kommer energilagring med hjälp av utökad batterikapacitet och digitalisering spela en stor roll i framtida driftsystem. Ökad kommunikationskapacitet och datorkraft kommer drastiskt förändra hanteringen av varutransporter till sjöss. Förändringarna gäller både utrustningen och hur affärer utförs.

ERI-programmet kommer att skapa en forskningskultur avsedd att utveckla tekniken med bland annat förbränningsmotorer, som kan uppfylla framtida driftbehov med miljömässig hållbarhet som centralt grundkoncept på alla plattformar. Man eftersträvar också en optimerad användning av forskningsfinansieringen och kommer skapa en dialog om kompetens- och utbildningsbehov.

Två projekt planeras redan av ERI-programmet. Det första med målsättningen att säkerställa motorers drifttillgänglighet i självstyrande fartyg med hjälp av big data, edge analytics och datumkommunikation via molnet. Det andra gäller hybridsystem med batteriintegrering, samt nya förbränningslägen som siktar mot nära-noll-utsläpp i alla driftlägen.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: