Aalto ja Wärtsilä yhteistyöhön moottoritutkimushankkeessa

Tutkimusohjelma kehittää teknologiaa merenkulun ja energiantuotannon tulevaisuuden tarpeisiin.

Teknologiakonserni Wärtsilä, Aalto-yliopisto ja kolme muuta suomalaista yliopistoa ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan maailmanluokan tutkimuksen kehittämisestä kestävien tulevaisuuden polttomoottoriratkaisujen löytämiseksi.

Engine Research Initiative (ERI) ‑tutkimusohjelmassa ovat mukana Aalto-yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Åbo Akademi ja Vaasan yliopisto. ERI:n tavoitteena on luoda avoin tutkimusekosysteemi, jossa yhdessä muiden partnereiden kanssa kehitetään huipputason polttomoottoriteknologiaa merenkulku- ja energiantuotantosektorien tulevaisuuden tarpeisiin.

"Tällainen ekosysteemimalli on ainutlaatuinen teollisuuden ja yliopistomaailman yhteistyömuoto, jollaista ei ole koskaan aiemmin nähty Suomessa. Pyrkimyksenä on hyödyntää kaikkien osallistujien asiantuntemusta ja osaamisalueita ja kehittää yhteistyössä polttomoottorien käyttöön perustuvia kestäviä energiaratkaisuja, jotka hyödyttävät kaikkia osapuolia", totesi Wärtsilän yhteiskuntasuhteiden ja lakiasioiden johtaja Kari Hietanen.

”Aalto-yliopisto ja Wärtsilä ovat tehneet menestyksekkäästi yhteistyötä jo vuosikymmeniä. Monissa tutkimus- ja opiskelijaprojekteissa on kehitetty uusia teknologioita ja sovelluksia. Tuomme mielellämme vahvan moottoritutkimuksen ja energiateknologian osaamisemme ERI-ohjelman käyttöön”, sanoi Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen.

Vararehtori Tuija Pulkkinen puhui allekirjoitustilaisuudessa. Mukana myös Aalto-yliopiston professori Kari Tammi (vas.) ja Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa. Kuva: Wärtsilä.

Sekä merenkulku- että energiasektorilla on parhaillaan menossa nopeiden muutosten ja innovaatioiden kausi. Energia-alalla perinteiset voimalat eivät kykene vastaamaan uusiutuvien energianlähteiden, kuten tuuli- ja aurinkovoiman, tuotannon nopeaan muuttumiseen. Meriteollisuudessa puolestaan laajennettuun akkukapasiteettiin ja digitalisointiin perustuva energian varastointi näyttelee tärkeää osaa tulevaisuuden käyttöjärjestelmissä. Tietoliikennevalmiuksien ja laskentatehon parantuminen muuttaa merkittävästi tavaroiden merikuljetuksia, ja muutoksia tapahtuu sekä laitteissa että toimintatavoissa.

ERI-ohjelmalla edistetään tutkimuskulttuuria, jonka tavoitteena on luoda polttomoottoreita hyödyntäviä ja tulevat toimintatarpeet täyttäviä koekappaleita siten, että ekologinen kestävyys on keskeinen tekijä kaikissa kehitettävissä ympäristöissä. Lisäksi yhteistyöhankkeessa pyritään optimoimaan tutkimusrahoituksen käyttö sekä synnyttämään keskustelua osaamis- ja koulutustarpeista.

Ohjelmassa on jo suunnitteilla kaksi projektia. Ensimmäisessä pyritään varmistamaan moottoreiden käytettävyys autonomisissa aluksissa massadatan, reuna-analytiikan ja pilven kautta tapahtuvan optimaalisen dataliikenteen avulla. Toinen projekti koskee hybridijärjestelmiä ja akkujen integrointia sekä uusia polttotapoja, joilla yritetään pudottaa moottoreiden päästöt lähelle nollaa kaikissa käyttötiloissa.

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.