Nyheter

Aalto-Finna förnyas med fritt tillgängligt arkivmaterial, och nu även med gränssnitt på svenska

Bland Aalto-universitetets arkivmaterial kan du hitta bilder från universitetets verksamhet och historia. De äldsta materialet härrör sig från början av 1900-talet. Nu är det möjligt att använda Aalto-Finna söktjänst även på svenska.

Bland Aalto-universitetets arkivmaterial kan du hitta bilder från universitetets verksamhet och historia. Arkivmaterialet innehåller dokumenterade bilder av universitetets undervisning och forskning, slutarbeten, studiearbeten och material ur tidigare professorers personarkiv. De äldsta materialet härrör sig från början av 1900-talet.

En del av materialet i Aalto-Finna syns enbart som beskrivning med då upphovsrätten tillåter visas även bilder. Bildrättigheterna anges i samband med bilden. Största delen av det historiska materialet kan användas fritt med licensen CC-BY 4.0. Allt digitalt material finns ändå tillgängligt i databasen Raami hos Visual Resources Centre vid Aalto-universitetets Lärcenter. Originalmaterialet finns tillgängligt vid Aalto-universitetets arkiv.

I Aalto-Finna finns bara ett begränsat antal digitaliserade bilder. Om du inte hittar vad du söker lönar dig sig att ta kontakt:
- Aalto-universitetets arkiv: arkivmaterial för forskning och publicering, bildkopior i högresolution och digitalisering, [email protected]

Visual Resources Centre vid Aalto-universitetets Lärcenter (VRC): databasen Raami, info och vägledning, [email protected]

En del av det digitaliserade arkivmaterialet finns också fritt tillgängligt i hög resolution via Aalto University Commons Flickr-konto.

Aalto-Finna söktjänst (på svenska)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.