Aalto-Finna uudistuu: mukana arkistoaineistot ja ruotsinkielinen käyttöliittymä

Aalto-Finnassa voi nyt hakea Aalto-yliopiston ja sen edeltäjien toimintaan ja historiaan liittyviä kuva-aineistoja. Varhaisimmat aineistot ovat 1900-luvun alusta. Tiedonhakupalveluun on nyt lisätty myös asiakkaiden toivoma ruotsinkielinen käyttöliittymä.

Arkistoaineisto-haulla voi etsiä Aalto-yliopiston ja sen edeltäjien toimintaan ja historiaan liittyviä kuva-aineistoja. Arkistoaineistosta löytyy opetusta ja tutkimusta dokumentoivia valokuvia yliopiston historiasta, opinnäytteisiin ja diplomitöihin liittyviä kuva-aineistoja, oppilastöitä sekä yliopistossa toimineiden opettajien henkilöarkistoihin liittyviä aineistoja. Varhaisimmat aineistot ovat 1900-luvun alusta.

Aalto-Finnassa osasta aineistoa näytetään vain kuvailutietoja ja tekijänoikeuksien puitteissa näytetään myös kuvat. Mikäli kuvaa ei ole Aalto-Finnassa nähtävissä tekijänoikeussyistä, Oppimiskeskuksen ylläpitämää Raami-kuvatietokantaa voi käyttää Oppimiskeskuksen Visual Resources Centre-palvelussa. Aineiston käyttöoikeustiedot näytetään kuvan yhteydessä, suuri osa historiallisista valokuvista on käytettävissä vapaasti avoimella CC-BY 4.0-lisenssillä. Alkuperäiset arkistoaineistot ovat saatavilla Aalto-yliopiston arkistossa.

Aalto-Finnassa on rajoitettu määrä kuvia ja arkistolla on kokoelmia, jotka eivät vielä ole digitaalisesti saatavilla. Jos et löydä etsimääsi, ota yhteyttä:

Aalto-yliopiston arkistopalvelu: arkistoaineistojen tutkijapalvelut, korkearesoluutioset kuvat, kuvien digitointi ja käyttö julkaisuissa, [email protected]

Oppimiskeskuksen Visual Resources Centre (VRC): Raami-kuvatietokannan paikalliskäyttö, tietopalvelu ja kuva-aineistojen käytön ohjaus, [email protected]

Aalto-yliopiston Raami-kuvatietokannan digitoituja kuva-aineistoja on saatavilla myös korkearesoluutioisena täysin vapaaseen käyttöön Aalto University Commons-palvelussa.

Aalto-Finna-tiedonhakuportaali

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.