Aalto Festival presenterar studenternas idéer

Maj är fullspäckat med publikevenemang vid Aalto-universitetet.
aalto_festival_2017_banner-700x400_sv_sv.png

Aalto Festival bjuder på utställningar, föreläsningar, seminarier, visningar och galor– sammanlagt nästan hundra olika evenemang som visar upp det kreativa samarbetet inom olika områden. Undersök Aalto Festivalens mångsidiga program på webben och i mobilappen, festivalen pågår nu! aaltofestival.fi

Här är några axplock från seminarierna:

”Kulturen äter strategi till frukost” och andra business-godbitar. Studenterna vid magisterprogrammet för International Design Business Management presenterar innovativa företagsprojekt samt fördelar och utmaningar med samarbete inom flera branscher. Det intensiva arbetet har pågått i åtta månader och samlar kreativitet och globalt forskningsarbete då grupperna presenterar sina slutlösningar åt företagspartners och den övriga publiken. IDBM Impact fredagen den 19.5 klockan 9.30–18, Vita salen, Alexandersgatan 16, Helsingfors. Evenemanget är på engelska.

”Statens tjänsteinnehavare 2.0” – vilken framtid har tjänstemannaarbetet? Studenterna utmanar praktiker i den offentliga sektorn på kursen Design for Government, i samarbete med Statsrådets kansli och fem andra ministerier.  På kursen har man dryftat tjänstemannaarbetets framtid och löst problem inom livsmedelsproduktion och –distribution med tanke på den cirkulära ekonomin. Arbetsgrupperna presenterar sina lösningsförslag i slutseminariet tisdagen den 23.5 kl. 9–12, Vita salen, Alexandersgatan 16, Helsingfors. Evenemanget är på engelska.

Öppna dörrar i Start-Up Centret. Under eftermiddagen kan man stifta bekantskap med lokalerna och företagarna, höra färska företagsberättelser och nyheter från Aalto, njuta av musiken och serveringen. Aalto Start-Up Center Spring Festival tisdagen den 23.5. kl. 14–17, Aalto Start-Up Center, Marvägen 6, Esbo. Evenemanget är på engelska.

Hur packar man konjak, kryddor och andra aromatiska ämnen på ett nytt sätt? De tvärvetenskapliga designteamen inom biämnet Pack-Age presenterar sina innovativa förpackningar åt företagspartners och publiken onsdagen den 24.5. kl, 13–16. Pack-Age Show, Aalto Design Factory, Betongblandargränden 5 C, Esbo. Evenemanget är på engelska.

Hur få mer synlighet för vetenskapen? Visualizing Knowledge –seminariet som behandlar presentationen av illustrerad vetenskap och informationsdesign samlar ämnen inom vetenskap, konst,  journalism och design samt experter från hela världen måndagen den  29.5. kl, 9–17, Aalto-universitetets handelshögskola, Runebergsgatan 14–16, Helsingfors. Evenemanget är på engelska.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande