Nyheter

9 984 sökte till Aalto-universitetet i vårens gemensamma ansökan – nybörjarplats erbjuds till 1 505 studerande

Antagningsresultaten för gemensam ansökan till högskolorna har publicerats i Studieinfo-tjänsten.

Antagningsresultaten för gemensam ansökan till högskolorna har publicerats i Studieinfo-tjästen. Resultaten för det ekonomiska utbildningsområdet har publicerats den 27.6.2017 och resultaten för det konstnärliga utbildningsområdet samt för det tekniska utbildningsområdet har publicerats idag den 28.6.2017. De sökande kan hitta sina antagningsuppgifter i Min Studieinfo -tjänsten på adressen www.studieinfo.fi. Alla studerande som har ansökt i den gemensamma ansökan får sina antagningsuppgifter i Min Studieinfo -tjänst samt i ett resultatsbrev som Utbildningsstyrelsen skickar till de sökande per e-post senast den 30.6.2017.

I den riksomfattande gemensamma ansökan som slutade i början av april, ansökte sammanlagt 5 656 personer till ansökningsalternativen inom teknik. De mest populära ansökningsaternativen inom teknik var Datateknik samt Maskin- och byggnadsteknik. Totalt 4 603 ansökande sökte till det ekonomiska utbildningsområdet: 3 861 personer ansökte till det finskspråkiga kandidatprogrammet inom ekonomi och 742 personer ansökte till det engelskspråkiga International Business -programmet i S:t Michel. Inom det konstnärliga utbildningsområdet var antalet sökande 2 060 och de populäraste ansökningsalternativen var Visuell kommunikation och design samt Bildkonstpedagogik.

Samma person kan ha ansökt till flera olika utbildningsområden samt till flera ansökningsalternativ. Sammanlagt 9 984 personer ansökte till Aalto-universitetets ansökningsalternativ. I fjol var den motsvarande siffran 9 606, vilket betyder att antalet sökande gick upp med 3,9 %. Totalt 61,4 % av sökandena hade valt Aalto-universitetet som sitt första ansökningsalternativ.

År 2017 erbjuder Aalto-universitetet sammanlagt 1505 nybörjarplatser, av vilka 292 finns i det finskspråkiga kandidatprogrammet i ekonomi i Helsingfors, 85 i det engelskspråkiga International Business -programmet i S:t Michel, 121 i det konstnärliga utbildningsområdet och 1 007 inom teknik. Som resultat av placeringskörning som görs i den riksomfattande Studieinfo-tjänsten erbjuds den sökande i regel en studieplats. Placeringen omfattar alla universitets och yrkeshögskolors ansökningsalternativ som hör till den gemensamma ansökan och den tar slut den 14.8.2017. På grund av detta är det slutliga antalet nya studerande klart först när alla studieplatser är emottagna.

Mera information för alla nya studerande vid Aalto-universitetet finns på Into-webbplats (into.aalto.fi).

Mer information:
Eija Zitting
chef för lärandetjänsterna
tel. 050 364 7778

Milla Vaisto-Oinonen
chef, External Customer Services
tel. 050 362 8880

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!