2070 nya kandidatstuderande har antagits till Aalto

Resultaten för högskolornas andra gemensamma ansökan har publicerats i Studieinfo-portalen.
Aalto Universität / Lasse Lecklin

Resultaten av den nationella gemensamma ansökan har publicerats för Aalto-universitetet den 6.7.2022. De sökande kan kontrollera sina resultat i Min Studieinfo på följande adress https://opintopolku.fi/oma-opintopolku/

I den ansökningsomgång som avslutades i mars sökte över 12 000 personer till Aalto-universitetet till finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram. 2070 av de sökande antogs som studerande vid Aalto. 1413 nya studenter valdes till det tekniska området, 392 till det ekonomiska området och 162 till det konstnärliga området. Dessutom antogs 43 nya studerande genom öppna universitetets ledstudier till det tekniska området och 45 studerande till det ekonomiska området.

"Vi gratulerar de nya studenterna till deras fantastiska prestationer och hälsar dem varmt välkomna till Aalto-universitetet", säger Petri Suomala, prorektor med ansvar för undervisningen vid Aalto-universitetet.

"Vi erbjuder också alternativa studiemöjligheter som inte kräver rätt till examensstudier. Aalto-universitetets öppna universitet erbjuder en rad individuella kurser och studiehelheter för alla som är intresserade av universitetets discipliner och undervisning. Studier vid Öppna universitetet kan också användas som grund för att bli antagen till en teknisk eller ekonomisk utbildning", fortsätter Petri Suomala.

En del studerande inom teknik och ekonomi antogs på basen av deras betyg i studentexamen. 80 % av de nya studeranden i det tekniska området antogs via betygsurval och 60 % av de nya studeranden i ekonomi antogs via betygsurval.

Dessutom sökte sammanlagt 87 studerande till Aalto-universitetet i samband med den ansökan om överflyttning som ordnades i maj. I denna ansökan var kandidatprogrammet i ekonomivetenskaper (på finska) det mest populära valet.

Det är också möjligt att anta nya studerande till teknik- och ekonomivetenskaperna på basis av deras studiepoäng vid Aalto-universitetets öppna universitet. Via öppna leden kan man ansöka om att få delta i förutbestämda kurser och man kan anmäla sig till kurserna under hela året.

Ordningen på Opintopolku resulterar i en studieplats för varje antagen person. Ordningen omfattar alla studiealternativ i gemensam ansökan till universitet och yrkeshögskolor, och den avslutas 2.8.2022.

Vi gratulerar alla som blivit antagna och önskar dem välkomna till Aalto-gemenskapen!

Ytterligare information:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!