Nyheter

1126 sökande antogs till magisterstudier

Ansökningsperioden till magisterstudier vid Aalto-universitetet gick ut den 15.1.2016 och urvalsresultaten har publicerats den 29.3.2016.
Aalto-universitetet. Foto: Aino Huovio

Ansökningsperioden till magisterstudier vid Aalto-universitetet gick ut den 15.1.2016 och urvalsresultaten har publicerats den 29.3.2016. Antalet sökande minskade med ca 6 % jämfört med föregående år. Sammanlagt 3355 personer ansökte till magisterstudier vid Aalto-universitetet och av dem antogs 1126 nya studerande.

Av de sökande hade 44,8 % en finländsk högskoleexamen. Såsom under tidigare år, ansökte de flesta sökande av de som ansökte på basis av en utländsk högskoleexamen med en examen från Kina, Indien, Pakistan, Storbritannien och Förenta staterna. Sammantaget kom det in ansökningar från 99 olika länder.

År 2016 var huvuddelen av ansökningsalternativen på magisternivån engelskspråkiga. Högskolan för ingenjörsvetenskaper var den sista av Aalto-universitetets högskolor att förnya sitt magisterutbildningsutbud.

Antal sökande per år

Sökande till magisterutbildning

2016

2015

2014

2013

2012

2011

Ekonomiska området

575

548

296

492

1 311

901

Konstnärliga området

987

1 144

935

1 141

1 043

962

Tekniska området (inkl. arkitektur)

1 793

1 886

1858

1 807

1 669

1 687

Totalt

3 355

3 577

3089

3 440

4 023

3 550

På det ekonomiska utbildningsområdet steg antalet sökande med ca 5 %. De flesta ansökte på basis av en finländsk högskoleexamen. En fjärdedel av de sökande ansökte på basis av en högskoleexamen som hade avlagts utomlands. De populäraste ansökningsalternativen var Yritysjuridiikka (endast på finska) samt Management and International Business och Information and Service Management.

På det konstnärliga området minskade antalet sökande med 13,6 %. 38,3 % av sökande ansökte på basis av en finländsk högskoleexamen. Största delen av de sökande ansökte på basis av en utländsk högskoleexamen med Kina, Förenade kungariket, Förenta staterna och Indien som ledande länder. De populäraste ansökningsalternativen var Product and Spatial Design och New Media Design and Production.

På det tekniska området minskade antalet sökande med 5 %, men antalet sökande som ansökte på basis av en finländsk högskoleexamen ökade med 17 %. Utöver de finländska högskolorna, var de flesta sökande från Indien, Kina och Pakistan, precis som under föregående år. De populäraste ansökningsalternativen var Automation and Electrical Engineering, huvudämnet Computer Science inom magisterprogrammet Computer, Communication and Information Sciences, Mechanical Engineering, Industrial Engineering and Management samt magisterprogrammet i arkitektur.

Sökande och antagna till internationella magisterprogram som leder till en gemensam examen har inte tagits med i denna statistik.

Urvalsresultat (aalto.fi)

Statistik (aalto.fi)

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Students at Aalto lecture hall in ENG orientation event
Studier Publicerat:

Över 700 studenter påbörjade sina studier på Ingenjörshögskolan

Det nya läsåret startade den 28 augusti 2023 med orienteringstillfällen för nya kandidat- och masterstudenter på Kandidatcentret.
20 students from Aalto University at the Unite! Student Festival in Lisbon.
Studier Publicerat:

Unite! Studentfestivalen i Lissabon var full av lärande, gemenskap och nöjen

20 studenter från Aalto deltog i Unite! Studentfestival.
Vilho Väisälän pajassa opiskelijaryhmät pääsevät suunnittelemaan ja rakentamaan eri kursseilla mitä taidokkaimpia ja teknisesti haastavia laitteita. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
Campus, Samarbete, Studier Publicerat:

Vilho Väisäläs verkstad invigdes i Otnäs

Medel från Vilho Väisäläs efterkommande, Weisell-stiftelsen och företaget Vaisala har möjliggjort långsiktig utveckling vid Aalto-universitetet.
Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Petri Suomala
Studier Publicerat:

Vicerektor Petri Suomalas hälsning till nya studenter

Petri Suomala välkomnar nya studenter till Aalto gemenskapen, vars styrkor inkluderar samarbete mellan människor med olika bakgrunder och studieområden.