Högskolan för teknikvetenskaper

Junction för samman företag med den nya IT-generationen

Europas största hackaton, Junction, anordnades i november 2017 för tredje gången. Platsen var Aalto-universitetets nya huvudbyggnad Dipoli i Otnäsområdet i Esbo. Fler än 1 400 kodare, utvecklare och designers från runt om i världen samlades under en helg för att lösa utmaningar som las fram av verksamheter och andra organisationer.
Junction 2017 – Aaltoes team, Stella, Ville and Kasimir

Evenemanget anordnas inte bara för att möjliggöra en intensiv 48-timmarsperiod utan sömn med kaffe och ambitiöst kodande. Junctions särdrag är mötena som främjas mellan verksamheter och unga IT-proffs. Företag är på jakt efter skickliga och kreativa lösningar på verkliga problem, medan studerandena får visa upp sina kunskaper och idéer för potentiella framtida arbetsgivare. Uppkomsten av dessa möten lämnades inte åt slumpen. Deltagare och företagsrepresentanter uppmuntrades till att använda olika matchmaking-verktyg under helgen.

Fler än 60 företagspartner från olika branscher deltog för att presentera sina utmaningar inom en rad olika teman. Uppgifter löstes inom områden som exempelvis spelutveckling, artificiell intelligens, rymdteknik, transporttjänster, sakernas internet (IoT), intelligent konstruktion och medicinteknik.

Aalto-universitetet gav hackarna en gemensam utmaning tillsammans med Tammerfors universitet, Tammerfors tekniska universitet och den finska Teknologiska forskningscentralen VTT. Deltagarna fick fundera ut och komma på underhållande innehåll från data som samlats in från Helsingfors elektriska bussar.

Tackla artificiell intelligens och framtidens transporter

Junction är ett resultat av frivilliga studentaktiviteter som utförts inom kretsen för Aaltos entreprenörskapssamfund. Studerandena som för närvarande driver Aaltoes deltog igen, den här gången vid sina tangentbord.

Stella Tuovinen, Ville Lehto och Kasimir Hellman tog sig an en utmaning från Trafikledsverket och Trafiksäkerhetsverket. Den krävde att de utvecklade en helt ny transporttjänst för landsbygden där allmänna kommunikationer är dåliga. Gruppen valde staden Lieksa i östra Finland som mål och började utforma ett program som låter användarna planera sin resa genom en kombination av exempelvis samåkning, robotbilar på beställning och likaledes förarlösa transporter på stomlinjer.

Junction 2017, Aaltoes team at work

”Vi använde öppen data för regionens trafikvolym från två bolag och började utforma tjänsten med det som grund. Vi tillbringade fredagen med att bolla idéer och efter det handlade det bara om att koda,” säger Stella.

På lördagen stötte de på de första sakerna att dra lärdom av. Gruppen byggde sitt program med Googles karttjänst och upptäckte flera utmaningar med den.

”Det visade sig vara svårare än vad vi trott att kartlägga resor och rutter i Google Maps gränssnitt, men vi lyckades slutföra tjänsten i slutändan.”

Även juryn gillade slutresultatet och på söndagen vann gruppens idé pris för den bästa lösningen under hackatonet.

Även om bearbetningen av deras eget projekt från idéstadiet till en verklig produkt, ett spel, program eller tjänst var huvudanledningen för helgens hårda arbete för många, så gav Junction även en heltäckande upplevelse.

Junction 2017 – Aaltoes team awarded

”Vi lärde oss mycket, men vi visste också att helgen skulle bli episk av andra anledningar. De andra deltagarna, utmaningarna och stödaktiviteterna gjorde att Junction blev mer fantastiskt än vad vi hade förväntat oss!”

• Publicerat:
  • Uppdaterad: