Högskolan för konst, design och arkitektur

Var en del av någonting modigt

Det är aldrig lätt att flytta till ett nytt land, men koreanskan Solip Park gjorde det två gånger. Hon flyttade först till Pittsburgh för att gå på Carnegie Mellon och sedan – efter att ha hört talas om Aaltos pulserande blandning av konst och handel – flyttade hon till Finland för att delta i NoVA-programmet (Nordic Visual Studies and Art Education).
Solip Park screenshot video interview

Solip Park, född i Sydkorea, vet inte vad som kommer härnäst, men det gör henne ingenting. Som underbarn inom design av utbildningsspel har hon tillbringat en stor del av sitt vuxna liv med att hoppa mellan saker hon varit nyfiken på – från spel till handel, konst till utbildning.

Park föddes på landsbygden i Sydkorea och har arbetat som projektledare, konstnär och formgivare inom videospel och utbildning. Hennes föräldrar var lärare och intresserade sig för olika kulturer, men ingen av dem talade engelska. ”Jag lärde mig engelska genom att titta på tecknat från Disney”, skrattar Park. ”Det viktiga var att mina föräldrar verkligen uppmuntrade mig att utforska mina intressen. Att lämna boet och se världen.”

Park fick sedan chansen att bli en riktig globetrotter och resa tiotusentals kilometer. Hon fann sig först på vägen till det prestigefyllda universitetet Carnegie Mellon i Pennsylvania där hon mottog sin första magisterexamen.  Kort därefter flyttade hon till soliga Kalifornien där hon arbetade på Nexon, östra Asiens gigant inom onlinespel. ”Santa Monica, Silicon Valley, allt var surrealistiskt. Det var som att leva i en konstig film”, kommer Park ihåg.

Under ett specialuppdrag för Nexon åkte Park tillbaka till Sydkorea för att starta Nexon Computer Museum och arbetade med utställningar, forskning och undervisningsprogram kring den digitala teknologins historia. När projektet var färdigt började hon fundera på vad hon skulle göra därnäst. ”Ju mer du flyttar, desto mer mersmak får du. Jag ville se mer av världen och har alltid haft en dragning till nordiska samhällsvärderingar.”

Hon sökte till Aalto-universitetet efter att ha hört talas om den höga nivån på finsk utbildning och läste om det lyckade AVP (Aalto Venture Program) på nätet. ”När du besöker de bästa skolorna på andra platser i världen ligger fokus på den bästa procenten av studenterna. De återstående 99 procenten ignoreras på det stora hela. Här i Finland är det mer jämställt. Du är mer än bara en siffra och alla studenter är uppskattade.” Systemet anpassas dessutom och Finland och Aalto har investerat i att se till att utbildningen hålls aktuell genom att hela tiden granska den och vara medvetna om uppkommande trender inom handel, konst och teknik.

Park säger att hon inte vet var hon ska ta vägen härnäst. Hon har dock några saker hon finner intressanta: ”Vad jag än gör så vill jag kombinera lärande, datorer och konst. Jag vill främst minska generationsgapet som är en utmaning överallt.” På frågan var hon hittar modet att flytta rycker hon på axlarna. ”Jag har aldrig ansett mig vara speciellt modig. Jag har lärt mig att för att lyckas i världen måste du vara bra på att lyssna, och om du har ett öppet sinne kan du känna dig hemma varsomhelst.”

Se Parks illustrerade dagbok på nätet här: http://www.parksolip.com/

Bli en game changer. Hitta ditt eget program

• Publicerat:
  • Uppdaterad: