Högskolan för elektroteknik

Radioteleskopet vid Skoggård får ny kupa

Kupan skyddar radioteleskopet mot snö, regn, vind och sol.
Kupu on Metsähovin alueen maamerkki, joka näkyy lentokoneestakin. Kuvaaja: Joni Tammi

Skoggård radioforskningsinstitut har fått finansiering på nästan en miljon euro för att förnya radioteleskopets skyddskupa. Radioteleskopet används dygnet runt året om, och kupan skyddar det mot snö, vind, regn och värmestrålning från solen. Den vita kupan är cirka 20 meter i diameter och näst intill osynlig för radiovågor, så teleskopet kan användas för observationer inuti kupan nästan som om den inte ens fanns.

Den nya kupan möjliggör exakta mätningar under kommande 25 år.

Skoggårds direktör Joni Tammi

På vintern smälter man bort snön på kupan genom att värma upp luften inuti kupan flera tiotals grader. Den varma luften stiger uppåt och smälter snön som blir till vatten, rinner ned till jorden och lämnar kupan ren. När man riktar radioteleskopet miljarder ljusår bort, är mätningarna så noggranna att minsta vindpust skulle störa. Även värmestrålning från solen skulle hetta upp den känsliga mottagaren och i värsta fall skada utrustningen. Inne i kupan får teleskopet stå i skydd, och det kan utan problem riktas mot solen för att bl.a. göra observationer av solen, vilket man har gjort vid Skoggård i över 40 år.

Det är inte bara att gå till butiken och skaffa en ny kupa, eftersom det finns endast några tillverkare i världen som kan garantera en kupa av tillräckligt hög kvalitet. Kupan måste designas så att formen inte stör radiosignaler. Kupan väntas kunna tas i bruk under kommande år.

Mer information om Skoggård (på engelska)

Text: Riikka Hopiavaara

Foto: Joni Tammi

Skoggård radioobservatorium

Skoggård radioobservatorium är det enda astronomiska radioobservatoriet i Finland.

Mer information om Skoggård
Metsähovi Radio Observatory's 14-metre radio telescope