Högskolan för elektroteknik

Företagare och alumn Varun Singh delar gärna med sig av sina erfarenheter

Varun Singh valdes till första Årets alumn vid Högskolan för elektroteknik 2016.
Varun Singh

Han började studera på magisterprogrammet i kommunikationsteknik vid TKK år 2007 och utexaminerades som diplomingenjör ett par år senare. Singh fortsatte som doktorand inom kommunikationsteknik under ledning av Jörg Ott. Medan han arbetade med sin avhandling samarbetade han med flera företag, bl.a. Google, Cisco, Microsoft, Nokia, Ericsson, Mozilla, Apple, Huawei, Qualcomm, Avaya och NetApp. Efter sin doktorsexamen grundade Singh tillsammans med professor Jörg Ott, Marcin Nagy och Shaohong Li företaget CALLSTATS I/O Oy, som förbättrar kvaliteten på multimediesamtal. Företaget utvecklar analys- och optimeringsprodukter för WebRTC-baserade realtidstjänster. Singh fungerar som företagets verkställande direktör.

Företagande föll Singh i smaken efter att han var med och grundade studerandenas företagsorganisation AaltoES år 2009. Singh var aktiv inom organisationen under ett par år och spelade en stor roll i bland annat främjandet av entreprenörskap bland de studerande.

”Jag berättar gärna om mina erfarenheter för studerande och delar gärna med mig av mina kunskaper”, konstaterar Singh.

Han uppmuntrar till att dagligen följa med olika situationer som uppkommer. Om man märker att något inte fungerar, lönar det sig att fundera över om man kunde göra det på något annat sätt, och om det i sig kunde bli en affärsidé.

”Då ni får en idé, tro på den. I det första skedet är det viktigt att fundera på hur kunden uppfattar affärsidén och om den uppfyller kundens behov. Efter det kan man börja bygga upp det team som behövs.”

”Jag har själv haft tur med ett fantastiskt team med mycket kompetens. Äran hör således även till mitt team och mina samarbetspartner, samt till alla de människor som jag har fått träffa under min karriär”, tackar han till slut.

Two Aalto University students working on a laptop together / photo by Unto Rautio

Communications Engineering - Computer, Communication and Information Sciences, Master of Science (Technology)

Digitaalisen murroksen maailmassa verkkojen kehittämisen, rakentamisen ja ylläpidon osaaminen on halutumpaa kuin koskaan aiemmin.

Koulutustarjonta
Bhavya Omkarappa / Aalto University / School of Electrical Engineering / Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences - Communications Engineering

Communications Engineering -pääaineen opiskelija Bhavya Omkarappa löysi unelmatyön Ericssonilta

Bhavya Omkarappan mielestä Aalto-yliopiston kurssit simuloivat hyvin oikeaa työelämää.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: