Sähkötekniikan korkeakoulu

Yrittäjäalumni Varun Singh jakaa mielellään osaamistaan opiskelijoille

Varun Singh valittiin ensimmäiseksi Sähkötekniikan korkeakoulun Vuoden alumniksi vuonna 2016.
Varun Singh

Hän aloitti opintonsa tietoliikennetekniikan maisteriohjelmassa TKK:ssa vuonna 2007 ja valmistui diplomi-insinööriksi pari vuotta myöhemmin. Singh jatkoi tietoliikenteen tohtoriopintoihin professori Jörg Ottin ohjauksessa. Väitöskirjatyönsä aikana hän teki yhteistyötä useiden yritysten kanssa, kuten esimerkiksi Google, Cisco, Microsoft, Nokia, Ericsson, Mozilla, Apple, Huawei, Qualcomm, Avaya, ja NetApp. Tohtoriksi valmistuttuaan Singh perusti multimediapuhelujen laatua parantavan CALLSTATS I/O Oy:n professori Jörg Ottin, Marcin Nagyn sekä Shaohong Lin kanssa. Yritys kehittää analytiikka- ja optimointituotteita WebRTC-pohjaisille reaaliaikaisille palveluille,ja Singh toimii yrityksen toimitusjohtajana

Into yrittäjyyteen sai potkua, kun Singh oli mukana opiskelijavetoisen yrittäjyysyhteisön AaltoES:n perustamisvaiheessa vuonna 2009. Hän toimi aktiivisesti yhteisön ydintiimissä parin vuoden ajan ja oli merkittävässä roolissa kasvuyrittäjyyden edistämisessä opiskelijoiden keskuudessa.

”Kerron mielelläni kokemuksistani opiskelijoille ja jaan tietoa ja osaamistani eteenpäin”, Singh toteaa.

Hän kannustaa seuraamaan päivittäin eteen tulevia tilanteita ja asioita. Jos huomaa ettei jokin toimi, silloin kannattaa pohtia, voisiko asian tehdä jotenkin toisin ja olisiko siitä liikeideaksi.

”Kun teillä on idea, uskokaa siihen. Ensimmäisessä vaiheessa on tärkeää pohtia, ymmärtääkö asiakas yrityksenne idean ja vastaako se asiakkaiden tarpeisiin. Tämän jälkeen rakenna toimiva tiimi.”

”Itse olen ollut onnekas saadessani mukaan mahtavan ja osaavan tiimin. Kiitos kunnianosoituksestani kuuluu myös tiimilleni ja yhtiökumppaneilleni sekä ihmisille, joita olen urani aikana tavannut”, hän kiittää.

Two Aalto University students working on a laptop together / photo by Unto Rautio

Communications Engineering - Computer, Communication and Information Sciences, Master of Science (Technology)

Digitaalisen murroksen maailmassa verkkojen kehittämisen, rakentamisen ja ylläpidon osaaminen on halutumpaa kuin koskaan aiemmin.

Koulutustarjonta
Bhavya Omkarappa / Aalto University / School of Electrical Engineering / Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences - Communications Engineering

Communications Engineering -pääaineen opiskelija Bhavya Omkarappa löysi unelmatyön Ericssonilta

Bhavya Omkarappan mielestä Aalto-yliopiston kurssit simuloivat hyvin oikeaa työelämää.