Evenemang

Visualisering av dietens effekt på miljön

Data visualisering
Near futures, exhibition project "Environmental impact of diets"

Genom att arbeta med data från webbplatsen Shrink Our Footprint (FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation) har Laura Ham kunnat göra en datavisualisering av hur det nationella koldioxidfotspåret ökat i olika länder mellan 1961 och 2013. 'Det är otroligt att se hur dietval som att äta nötkött eller vegetariskt inverkar på det globala utsläppet av CO2 per capita', säger hon.

I sin visualisering illustrerar Ham med hjälp av ett tidsdiagram den stigande trenden för både kaloriintag och utsläpp. Ökningen av konsumtion och import är slående tydlig.

Ham har gjort en datautforskning av problemet med att välja mat när man beaktar hälsan och koldioxidfotspåret. Ham är mycket intresserad av mat, i synnerhet när det gäller de etiska valen och deras konsekvenser. Hon började jobba med visualiseringar för att åskådliggöra de faktiska följderna av våra matval för människorna.

Ett annat faktum som framgick under Hams forskning var de enorma mängder mat som går till spillo. I USA till exempel produceras i snitt 3900 kcal per person och dag, men medelkonsumtionen per person och dag är kring 2600 kcal. Det betyder att i kedjan från producenten till vårt bord går runt en tredjedel av det som produceras till spillo.

Laura studerar för en dubbelexamen vid EIT Digital, där hon det första året studerade vid universitetet i Twente (Nederländerna) och det andra året av programmet vid Aalto-universitetet. Programmet är både tekniskt och praktiskt och anlägger ett humant perspektiv på ICT.

Socialt engagerande projekt är mycket viktiga för Ham, så hon försöker alltid välja källor som har en samhällelig aspekt. 'Jag är intresserad av att berätta historier genom datavisualiseringar som sedan motiverar andra att agera'.

Laura Ham
Aalto-universitetet, Högskolan för teknikvetenskaper
ICT innovation, Human-computer interaction, and design
Visualisering av dietens effekt på miljön