Evenemang

HOOK'19-seminariet: Mot de kreativa branschernas ekosystem

Hook är ett årligt evenemang där man fokuserar på den lokala och samhälleliga utvecklingen av Aalto-universitetets campus tillsammans med samarbetspartner. I år är temat kreativa ekosystem.
Aalto Festival 2019 Night at Otaniemi

Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur finns nu på campus i Otnäs. Målsättningen är att skapa ett nytt ekosystem för kreativa branscher till Aalto-universitetets campus som kompletterar Arabias konstindustriella stadsdel. Här skulle designbranscherna, konsten och media samt samarbetet mellan branscherna blomma.

Aalto-universitetet önskar dig varmt välkommen till Dipoli för att lyssna på våra huvudtalare och delta i den inspirerande diskussionen. Hook är ett årligt evenemang som fokuserar på den lokala och samhälleliga utvecklingen av Aalto-universitetets campus tillsammans med samarbetspartner.

Årets tema är kreativa ekosystem.

Talare på evenemanget

Ellie Schneider

Ellie Schneider är verksamhets- och intressebevakningschef vid Design Core Detroit och ombud för Förenta nationernas forsknings- och kulturorganisation (UNESCO) i Detroit. Schneider ledde förfarandet via vilket Detroit blev den första och enda staden i Förenta staterna som fick UNESCOs designutmärkelse. I och med utmärkelsen blev Detroit en del av det världsomfattande nätverket med 31 designstäder och 180 städer där man fokuserar på utnyttjandet av kreativiteten ur perspektivet för rättvis och hållbar utveckling.

Satoshi Otomo

Satoshi Otomo är design- och formgivningschef vid Muji där han förutom för skönhets- och hälsoprodukter även ansvarar för kontorstillbehör. Före Otomo övergick till Muji arbetade han inom reklambranschen. Muji, en jätte inom japanska konsumtionsvaror, sysselsätter världens bästa formgivare. Samhälleligt välbefinnande och humanitära projekt är även viktiga för Muji. Muji öppnar Nordens största butik i Kampens köpcenter hösten 2019 och söker även nya samarbetspartner och samarbetsmöjligheter.

Tilläggsinformation
Pirjo Peippo-Lavikka