Donera en framtid

Att lockas av rymdens mysterier

Astronomen Joni Tammi vill avslöja universums hemligheter. Ny teknik kommer att göra det möjligt för oss att göra de nästa stora upptäckterna i rymden.
Ilmakuva Metsähovin radiotutkimusasemasta, kuva: Mikko Raskinen
Förra hösten inleddes en grundläggande renovering av Skoggårds radioobservatorium. Förutom ändringar i lokalerna uppdateras styrsystemet för det 14 meter stora radioteleskopet. Radioteleskopet får en ny 20 meter stor kupa som skydd.

Joni Tammi, chef för Aalto-universitetets Skoggård radioforskningsinstitut, påbörjade sin astronomkarriär redan i första klass när han höll ett föredrag om stjärnor inför klassen. Sedan dess har alla studieval styrt honom i riktningen att bli rymdforskare. Under studietiden bekantade sig Tammi med datorsimulering inom rymdforskning i en kurs av professor Esko Valtaoja. Modellerna av kolliderande galaxer var ännu enkla. Ändå förtrollades Tammi. Han beslöt att inrikta sig på teoretisk astrofysik och modellering av rymdfenomen.

Metsähovin radioaseman johtaja Joni Tammi
Joni Tammi, chef för Aalto-universitetets Skoggård radioforskningsinstitut

Oändlig storhet, de egna problemens obetydlighet

För Tammi är rymden en del av vår miljö, som vi ännu inte vet tillräckligt om. Vad i rymden fascinerar honom?

”Jag kommer ihåg hur jag som barn läste ett uppslagsverk hos mina morföräldrar. I boken visades hur man kan ta reda på planeternas omloppsbanor genom att skära i koner från olika håll. Det är förvånande hur så massiva planeter följer matematiska former. Matematikens och fysikens skönhet fascinerar mig också som vuxen.”

En annan sak som väcker Tammis intresse är rymdens storhet i motsats till människans litenhet. ”Det är tröstande att veta att man är liten. Hur man än misslyckas i sitt eget liv, hjälper det om man bara lyfter blicken uppåt och tänker att på tvåhundra kilometers höjd syns inte mina egna problem längre.”

Hans tredje fascination ligger i framtiden. Joni Tammi vill veta hur krafter som skapas av svarta hål omvandlas till ljus och radiostrålning. ”Vi har nu sett svarta hål på bild och vet att partiklarna som svarta hål skapar nästan rör sig med ljusets hastighet vilket får dem att stråla kraftigt. Men vi vet inte exakt vilken process som leder till det här. För att få information behöver vi under en lång tidsperiod observationer från flera olika frekvenser samtidigt. Detta lyckas ännu inte med vår nuvarande apparatur.”

Ett steg mot en ny teknologisk nivå

Joni Tammi förklarar hur ny teknik skulle revolutionera vårt sätt att se på universum. Han jämför det med musik. ”Radiofrekvenserna fungerar som instrumentsträngar. På en sträng kan man spela högt eller lågt, snabbt eller långsamt, men det räcker inte riktigt för att skapa musik. Om man lägger till några strängar kan man däremot spela ett enormt antal olika låtar med kombinationen av flera strängar.”

Om några år kommer forskarna förhoppningsvis att ha en apparat med ny teknik som gör det möjligt att upptäcka radiovågor på tre olika frekvenser samtidigt. Observationerna blir betydligt noggrannare och snabbare. Förståelsen om rymden ökar och antalet forskningsobjekt stiger från hundratal till tusental.

Den nya mottagaren hjälper att bättre förbereda oss för eventuella faror. ”Vi skulle kunna förutspå solutbrott och farliga solstormar redan flera veckor innan de träffar jorden. Solstormar kan skada satelliter, elnät och radiofrekvent datakommunikation samt orsaka omfattande elavbrott.”

Dessutom hjälper en noggrannare förståelse av kvasarer att göra satellitpositionering mer exakt. Kvasarer är mycket avlägsna objekt som strålar mycket kraftigare än normala galaxer. ”När vi får information om vad som händer vid kvasarers utbrott kan vi definiera jordens position i förhållande till kvasarerna ännu noggrannare än tidigare. Dessutom skulle vi kunna uppnå centimeternoggrannhet vid satellitpositionering.”

Text: Marjukka Puolakka

Skoggård är Finlands enda astronomiska observationsstation. Dess utrustning möjliggör förutom forskning även undervisning och forskarutbildning i radioastronomi i vårt land.

För att hålla oss kvar i den internationella toppen behöver vi ny teknik. Hjälp oss att se bättre och längre bort – donera till Skoggårds radiomottagare.

Intresserad av att donera? Vänligen kontakta

Elina Karvonen

Givarrelationer
Way Out There - Metsähovi Radio Observatory