Akademiska evenemang och traditioner

Graduation Party den 12 juni 2024

Aalto-universitetet firar igen den traditionella Ceremoniveckan inklusive examensfesten Graduation Party! Graduation Party äger rum onsdagen den 12 juni 2024 i Alvar Aaltos park. Universitetets Ceremonivecka ordnas varje år en vecka före midsommarveckan. Har du examinerats mellan 1.5.2023–30.4.2024, får du inbjudan till festen. Denna sida innehåller information om programmet samt eventuella riktlinjer och andra praktikaliteter. Kom ihåg att följa med uppdateringar för närmare information.
Graduation Party 2018
Målet uppnått!

Alla utexaminerade kandidater, magistrar, diplomingenjörer och licentiater från de sex högskolorna för respektive läsår firas med en examensfest – Graduation Party – under den årliga Ceremoniveckan, veckan före midsommarveckan.

Graduation Party 2024 firar alla som utexaminerats mellan 1.5.2023 och 30.4.2024. Festen äger rum den 12.6. På Graduation Party bjuder universitetet på mat och dryck, det ordnas musik och dans samt de utexaminerade utdelas sin speciella examensbrosch.

Högskolorna har sina egna ceremonier och betygsutdelningar, men därefter samlas alla tillsammans i Alvar Aaltos park med familjer och närstående. Emellertid har Högskolan för konst, design och arkitektur sin ceremoni den 19 juni 2024.

Doktorerna firas senare under veckan med traditionella promoveringsseder.

Evenemanget fotograferas av Aalto-universitetets kommunikationsavdelning. Ifall du inte vill vara med på bilder, vänligen meddela fotografen.

Graduation Pin, designed by Inni Pärnänen
Examensbroschen

Den prisbelönta Inni Pärnänen formgav 2018 en speciell examensbrosch för Graduation Party. I broschens mitt finns Aalto-universitetets sigill, designad av Juha Markula. Sigillen står för vetenskaplig och konstnärlig kvalitet och används endast på officiella betyg samt vid akademiska traditioner. Båda formgivarna är alumni av Aalto-universitetet.

Följ uppdateringar i programmet för Graduation Party på finska här och på engelska här.

Management team band A TOP
Rektoratets rockband A!Top satte igång festen.
Rehtori Ilkka Niemelä onnittelee valmistuneita
Rektor Ilkka Niemelä gratulerar de nyexaminerade.

Aalto-universitetets Graduation Party ordnades för första gången i juni 2018 som en del av den första Ceremoniveckan (Ceremony Week). Totalt deltog cirka 1200 nya alumner med sina familjemedlemmar och släktingar i firandet. Gästerna bjöds på "examenswraps", förfriskningar samt små flaskor skumvin. Dessutom fick studerandena en Aalto-tygväska som innehöll ett hälsningskort och den unika examensbroschen. Efter ceremonierna fortsatte programmet med dans till musik av A!Top och Boston Promenade genom en vacker sommarkväll.

Anmälningsuppgifter följer senare

Graduation Party ordnas den 12 juni 2024. Examinerade mellan 1.5.2023–30.4.2024 får e-post med inbjudan.

Eventuella frågor kan skickas via e-post till [email protected].

• Publicerat:
  • Uppdaterad: