Verksamhetsprinciper för studentrestaurangerna på campus

Aalto-universitetets campus har många studentrestauranger där studerande kan få måltidsstöd. Studentrestaurangverksamheten stöder universitetets värden och strategi. Hörnstenen för restaurangtjänsterna är hållbar utveckling, mångsidighet och välbefinnande. Priset och kvaliteten på studentrestaurangernas måltider är i proportion till varandra och utbudet motsvarar behovet hos Aalto och dess olika intressentgrupper.
Dipolin opiskelijaravintola
Studentrestaurangen i Dipoli. Bild: Aalto-universitetet / Tuomas Uusheimo.

Aalto-universitetet betonar i verksamhetsprinciperna för studentrestaurangerna på campus det övergripande välbefinnandet hos personalen och de studerande. Restaurangerna satsar på utbud som främjar välbefinnandet och hälsan med branschens bästa praxis i beaktande. Principerna för restaurangverksamheten omfattar tjänsteleverantörernas ansvarsfulla verksamhet med avseende på hållbar utveckling, även med socialt ansvarsfull och etiskt hållbar verksamhet i beaktande.  Flera olika tjänsteleverantörer driver studentrestauranger på campus. Ramvillkoren för FPAs måltidsstöd och rekommendationer för högskolestuderandes måltider är centrala i studentrestaurangverksamheten.

Följande aspekter betonas i Aalto-universitetets studentrestaurangverksamhet:

Allmänna principer

1. Studentrestaurangerna stöder Aaltos strategi och värden samt välbefinnandet hos de studerande och personalen.
  2. Priset och kvaliteten på måltiderna är i proportion till varandra. Restaurangerna samlar in respons och följer upp kundnöjdheten för att garantera lyckade måltider och kvaliteten på maten.
  3. Det finns många olika slags studentrestauranger på campus i olika byggnader nära undervisningsplatserna. Lokalerna är trivsamma, fungerande och ändamålsenliga.

Hållbar utveckling

1. En grundläggande förutsättning för studentrestaurangerna är att minska miljöpåverkan och matsvinn, och detta ska tydligt kunna mätas.  Studentrestaurangerna rekommenderar att matgästerna tar så mycket mat de orkar äta, och att mängden bioavfall åskådliggörs t.ex. med en räknare. Varje restaurang har tydligt utmärkta sorteringsstationer.
  2. Restaurangerna följer upp el- och vattenförbrukningen eftersom el och vatten är de resurser som förbrukas mest i kök
  3. Restaurangerna har ansvarsprogram som strävar efter att säkerställa att restaurangernas verksamhet är hållbar och stöder välbefinnande. Restaurangerna kommunicerar aktivt till Aalto-gemenskapen om sina ansvarsprogram och ansvarsmål och hur de uppnås.

Välbefinnande och mångsidig mat

1. Studentrestaurangernas utbud är mångsidigt och beaktar specialdieter. Utöver kött- och fiskalternativ erbjuder restaurangerna också vegetarisk och/eller vegansk mat. Restaurangerna har även temadagar- och veckor.
  2. Restaurangerna prioriterar inhemska råvaror och säsongerna syns tydligt på menyerna.
  3. Klimatvänlig mat och ursprungsländerna för kött och fisk markeras tydligt och alternativ som följer rekommendationerna samt växtbaserad mat placeras först i matdisken.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad: