TETS skapar konkreta mål och uppmuntrar till energisparande

Aalto-universitetet har åtagit sig att minska energiförbrukningen på campus i enlighet med det nationella energieffektivitetsavtalet (TETS).
Solar energy panels on a rooftop in Otaniemi

Aalto-universitetet har förbundit sig till att minska energiförbrukningen på campuset med 10,5 % från 2014 till 2025. Besparingsmålen har fastställts i det nationella energieffektivitetsavtalet (TETS), som har tecknats av 38 företag inom fastighetsbranschen. TETS är en del av frivilliga riksomfattande energieffektivitetsavtal med målet att uppnå Finlands energisparmål.

Delmålet är en besparing på 7 % innan slutet av 2020. Med denna målsättning ämnar man maximera inverkan av avtalet redan från början. Förbrukningen under 2014 var 36 155 MWh el, 50 465 MWh värme och 150 038 m3 vatten. De största enskilda projekten för förnybar energi är jordvärmepumpar i Dipoli samt samt solpaneler och geotermiska pumpar i Väre -byggnaden och Handelshögskolan. Mer information om energieffektivitetsavtalen finns på Motivas webbplats.

Byggnadernas nuvarande energiförbrukning övervakas och rapporteras regelbundet i enlighet med TETS -avtalet. Utöver byggnadens storlek har de aktiviteter som utförs i byggnaden också en betydande inverkan på den totala energiförbrukningen. Framför allt har användning av fastigheter, såsom driftstider och vanor, samt användning av forskningsutrustning, en betydande inverkan på konsumtionsnivån.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: