Kampus

TETS luo konkreettiset tavoitteet ja kannusteen energiansäästölle

Aalto-yliopistokiinteistöt on sitoutunut vähentämään kampuksen energiankulutusta kansallisen toimitilojen energiatehokkuussopimuksen (TETS) mukaisesti.
Solar energy panels on a rooftop in Otaniemi

Aalto-yliopistokiinteistöt on sitoutunut vähentämään kampuksen energiankulutusta vuoteen 2025 mennessä 10,5 % vuoden 2014 tasosta. Säästötavoitteet on määritelty kansallisessa toimitilojen energiatehokkuussopimuksessa (TETS). TETS on osa koko Suomen kattavaa vapaaehtoista energiatehokkuussopimusten kokonaisuutta, jolla pyritään saavuttamaan Suomelle asetetut energiansäästötavoitteet.

TETS-sopimuksen välitavoitteena on 7 prosentin säästö jo vuoteen 2020 mennessä. Näin pyritään takaamaan mahdollisimman suuri säästövaikutus heti alkuun. Vuoden 2014 kulutuslukemat olivat 36 155 MWh sähköä, 50 465 MWh lämpöä ja 150 038 m3 vettä. Suurimpia toteutettuja uusiutuvan energian hankkeita ovat Dipolin maalämpöpumput sekä Väre-rakennuksen ja Kauppakorkeakoulun aurinkopaneelit ja maalämpöpumput. Lisää tietoa energiatehokkuussopimuksista voi lukea Motivan nettisivuilta.

Rakennusten nykyistä energiankulutusta seurataan ja siitä raportoidaan säännöllisesti TETS-sopimuksen mukaisesti. Rakennuksen koon lisäksi myös rakennuksessa tapahtuvalla toiminnalla on merkittävä vaikutus kokonaisenergiankulutukseen. Erityisesti kiinteistöjen käytöllä, kuten käyttöajoilla ja -tavoilla sekä tutkimuslaitteiden käytöllä on paljon merkitystä kulutuksen suuruuteen.