Ta i bruk passerkortet och be om utökat tillträde: Studerande

Anvisningar för hur studerande i bruk passerkortet och ber om utökat tillträde.
Unto_Rautio_Aalto_UNT9245_weblarge_Original.jpg

Aktivera passerkortet

Studerande får tillträde med sitt HRT-kort, som även fungerar som passerkort. I början av studierna får nya studerande ett Aalto-användarnamn/en Aalto-e-postadress, som fungerar som användarnamn i självbetjäningsportalen idm.aalto.fi.

Studerande registrerar själva sina HRT-kort i portalen idcard.aalto.fi och aktiverar därmed tillträdet.

Obs! Tillträde till Högskolan för kemiteknik (CHEM) kräver att webbkursen CHEM-arbetssäkerhet är genomförd. Introduktionskursen kan genomföras i OpenLearning-systemet. Systemet kontrollerar och godkänner automatiskt kursprestationen. Om systemet godkänner kursprestationen får den studerande även tillträde till CHEM:s lokaler. Utan en godkänd kursprestation kan man inte få tillträde till CHEM:s lokaler.

Utökat tillträde

Studerande som har behov av tillträde till speciallokaler ska ansöka om tillträde i självbetjäningsportalen.

Logga in på idm.aalto.fi och välj ”Start a new request” på förstasidan. Under ”Physical access to Special zones” hittar du en lista över speciallokaler.

Om tillträde förutsätter introduktion

1. Genomför självständigt introduktionskursen på webben via MyCourses. Självbetjäningsportalen hänvisar dig till rätt kurs.
  2. Verkstadsmästaren kontrollerar kursprestationen. Om hen godkänner prestationen utökas ditt tillträde automatiskt.
  3. Om hen underkänner prestationen får du ett meddelande från MyCourses.

Om tillträde till speciallokalen inte kräver en introduktionskurs eller anvisningar

1. Anhåll om tillträde via självbetjäningsportalen idm.aalto.fi (uppge startdatum, hur länge du behöver tillträdet och varför).
  2. Anhållan går automatiskt vidare till den nyckelansvariga. Om den nyckelansvariga godkänner tillträdet till speciallokalen får du ett e-postmeddelande via portalen och tillträdet träder i kraft.
  3. Om tillträde till speciallokalen fastställs i kursbeskrivningen får du automatiskt tillträde i samband med kursanmälningen.
  4. Om den nyckelansvariga nekar tillträde till speciallokalen får du automatiskt ett meddelande om det.

Utgång av tillträde

Ditt tillträde går automatiskt ut enligt slutdatumet för din studierätt eller kursanmälan i Oodi.

Kampus

Passertillstånd, passerkort samt nyckelhantering och passerkontroll på Otnäs campus

Här hittar du anvisningar för hur du får ett passerkort, tillgång till byggnader och hur du aktiverar tillträde till de rätta lokalerna.

Henkilöstölle – uutisia ja tukea työhösi
  • Publicerat:
  • Uppdaterad: