Aalto-universitetet

Välkommen till Finland och Aalto-universitetet

Aalto University / Otaniemi campus / summer / Finland

Välkommen till Finland och Aalto-universitetet

Vad roligt att du funderar över att bli en del av Aalto-universitetets nätverk! Vi erbjuder fantastiska arbetsmöjligheter även för internationella yrkeskårer. Aalto-universitetet och Finland hälsar dig varmt välkommen.

Aalto-universitetet är ett nätverk av modiga tänkare där vetenskap och konst möter teknik och företagande. Det är människorna som skapar Aalto. De möjliggör forskning i världsklass, tillhandahåller banbrytande utbildning, skapar trendsättande konst och stärker samhällsförnyande samarbeten. Bli en del av vårt internationella nätverk!

Unika karriärmöjligheter

• En rad av möjligheter för karriäravancemang, inklusive karriärsystemen Tenure Track och Lecturer Track, samt karriärvägar för stödjande tjänstepositioner.
  • En bred variation av utbildningsalternativ på alla områden relaterade till forskning och artistiskt arbete, undervisning, tjänster och akademiskt ledarskap
  • Vi är en HRS4R-certifierad arbetsgivare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö med rättvis och transparent rekrytering och avancemangsprocesser.

Mångfaldig arbetsmiljö

• Vi är ett mycket internationellt universitet – 30 % av vår fakultet från bortom Finlands gränser
  • Aalto har ett utomordentligt starkt internationellt nätverk med partneruniversitet och verksamheter runt om i världen
  • Vi löser utmaningar genom aktivt samarbete och kunskapsutbyte mellan olika akademiska ämnen, verksamheter, nyetableringar och offentliga organisationer

Flexibel arbetskultur

• Finland har en av de bästa policyerna för föräldraledighet i världen som garanterar båda föräldrarna betald ledighet när de har små barn
  • Vi erbjuder flexibla arbetstimmar och möjligheten till flexarbete för att stödja balansen mellan arbete och fritid
  • Finland är ett av länderna i världen som tar ut mest semester

Omfattande tjänster för personalen

• Vår akademiska personal stöds av experter på toppnivå, exempelvis anslagsskrivare och pedagogiska utvecklare
  • Alla Aalto-medarbetare får en privat arbetssjukförsäkring
  • UniSport erbjuder flera olika sporttjänster till låga kostnader på våra campus

Delar du våra värderingar?

• Passion för att utforska
  • Mod att influera och röra sig framåt
  • Frihet att vara kreativ och kritisk
  • Ansvar för att acceptera, vårda och inspirera
  • Integritet, öppenhet och jämlikhet

Finland

Finland är rankad bland de bästa länderna i världen i fråga om livskvalitet. Säkerhet, närhet till naturen, utbildningsvärde och omfattande sjukvård är prioriteringar i det finska samhället – och även högt uppmärksammat internationellt. Allt detta gör Finland till ett fantastiskt land att leva i som familj.

Vi hoppas att våra internationella besökare, forskare, lärare, övrig personal och familjemedlemmar kommer tillrätta i Finland och uppskattar sin vistelse.

Varför Finland?

(på engelska)

Finland är världens gladaste land

Sustainable Development Solutions Network, rapporten World Happiness 2018

Finland har den tredje lägsta korruptionen i världen

Transparency International, Corruption Perceptions Index 2017

Finland är världens säkraste land

World Economic Forum, rapporten Travel & Tourism Competitiveness 2017

Finland är det fjärde mest innovativa landet i världen

World Economic Forum (WEF), rapporten Global Competitiveness 2017–2018: Innovation

Finlands grundutbildning är bäst i världen

(World Economic Forum, rapporten Global Competitiveness 2016-2017: Primary Education)

Finlands kvalitet på högre utbildning är den tredje bästa i världen

(World Economic Forum, rapporten Global Competitiveness 2017–2018: Higher education and training/Quality of Education)

Finska barn har den tredje säkraste barndomen i världen

Save the Children, Stolen Childhood: End of Childhood, rapport 2017

Finland är det tredje mest jämställda landet i världen

(World Economic Forum, Global Gender Gap Index 2017)

Luften i Finland är renast i världen

YLE, Finland i topp av WHO:s luftkvalitetsstatistik 2018.

Den finska maten är renast i Europa

(Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EU:s rapport från 2015 om bekämpningsmedelsrester i mat.

Helsingfors är den tredje bästa staden att leva i

(Jämförelse mellan 65 städer) Metropolis, De bästa städerna att leva i (2016)

Helsingfors är den enklaste och trevligaste staden att röra sig i av de stora europeiska städerna

(Jämförelse mellan 20 städer). Politico, Urban Mobility Index 2017.

Monocle: Helsingfors är den mest beboeliga staden, 2011 (video)

Behöver du mer bevis?

Statistik, Finland

Har en lista över jämförelser där Finland är en av de bästa i världen. Jämförelserna talar för sig själva: Finland är ett fantastiskt land.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: