Yritysten toimeksiantoja ratkottiin menestyksekkäästi Protopaja-kurssilla

Kurssilla opiskelijat pääsivät toteuttamaan prototyyppihankkeen alusta loppuun.
Yksi Futuricen tiimeistä suunnitteli humanoidirobottiin 3D-mallinnusohjelmalla mikrofonit ja konenäkökameran.

Kesän aikana syvennyttiin fyysistä maailmaa ja ohjelmistoa yhdistäviin hankkeisiin, kuten esineiden internetiin (IoT), sensoreihin ja robotteihin.

”Kurssin käytyään opiskelijat tietävät, miten teollinen projekti suunnitellaan ja toteutetaan ryhmänä yhdessä yritysten edustajien kanssa. Samalla he saavat mahdollisuuden soveltaa oman alan osaamista luovasti. Tavoitteena on oppia elektroniikan, ohjelmoinnin ja tiedonsiirron yhdistämistä sekä datan keräämistä, analysointia ja saataville tuomista”, kertoo Kimmo Silvonen, joka oli kurssin toinen vastuuopettaja.

Yritykset tarjosivat selkeitä haasteita ja aktiivista mentorointia

Yrityksistä mukana olivat Consair, Ensto, Futurice, Helvar, Parkkisähkö, Planmeca, Sick ja Vaisala, joista Futurice oli antanut opiskelijoille peräti kolme eri haastetta työstettäviksi.

Anniina Leggat, Ismael Omar, Joonatan Mäkinen, Petteri Heinonen ja Tanweer Chandry muodostivat yhden Futuricelle työskennelleistä tiimeistä. He kehittivät projektissaan interaktiivisen EVA (Enhanced Visual and Auditory System) -humanoidirobotin, koska tulevaisuudessa ihmisten ja robottien välinen kommunikaatio tulee lisääntymään entisestään. EVA on avoimen lähdekoodin InMoov-robotti, johon tiimi lisäsi suunnittelemiensa uusien osien lisäksi mikrofonit ja konenäkökameran.

”Tiimimme oli poikkitieteellinen ja kansainvälinen ja jokaisella meistä oli antaa keskenään eri osaamista tälle projektille”, iloitsee projektipäällikkönä toiminut Aalto ARTSin teollisen muotoilun opiskelija Anniina Leggat.

Tuukka Rouhiainen, Antti Paavola, Reino Kinner ja Severi Casserly puolestaan työstivät prototyypin Parkkisähkölle. He demosivat OCPP-protokollaa, joka keskustelee sähkötolppien ja sähkökeskusten välillä. Prototyyppi mahdollistaa keskustelun eri toimittajien laitteiden välillä.

”Alkuperäinen Parkkisähkön esittämä haaste tuntui melko helpolta. Niinpä olikin mahtava juttu, miten kahden ensimmäisen viikon aikana saimme tehtävänantoa jalostettua kaikille osapuolille haastavammaksi ja siten myös mielekkäämmäksi”, tiimi kertoi. ”Yrityksen kanssa tehty yhteistyö oli kurssin alusta loppuun hyvin mutkatonta.” Parkkisähkön tiimiin kuului neljä opiskelijaa: informaatioteknologian, automaation ja systeemitekniikan, energiatekniikan ja tietotekniikan opiskelija.

Kurssin vastuuopettajat Kimmo Silvonen ja Timo Oksanen kiittivät TUAS-talolla torstaina 24.8. järjestetyssä Protopaja-kesäkurssin lopputapahtumassa erinomaisia kurssiassistenttejaan Juha Biströmiä, Emil Fihlmania ja Aleksi Turusta. Käytännössä assistentit vetivät 10 viikkoa kestäneen ja 10 opintopisteen laajuisen kurssin.

”Lämmin kiitos kuuluu kurssiassistenttien lisäksi myös yrityksille, joita ilman tätä kurssia ei olisi. Toivomme, että olette mukana myös ensi kesänä ja annatte palautetta, jotta voimme jälleen parantaa tekemistämme”, Kimmo Silvonen sanoi.

Protopaja-kesäkurssi järjestettiin Sähkötekniikan korkeakoulussa toista kertaa, ensimmäinen kurssi oli kesällä 2016. Kurssi oli avoin kaikille Aallon opiskelijoille ja se sopi sekä kandidaatti- että DI-vaiheen valinnaiseksi aiheeksi. Kurssille osallistuneilta edellytettiin jo aiemmin hankittuja hyviä ohjelmointi- ja prototypiointitaitoja.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä