Yritteliäisyys, luovuus ja yhteistyötaidot ovat tärkeitä muutoksentekijöiden koulutuksessa

Vuotuisen pohjoismaisen NORDTEK-konferenssin teemana oli tulevaisuuden insinöörikoulutus.

Bruce Oreck peräänkuulutti luovaa ajattelua. Kuva: Annika Artimo, Aalto-yliopiston viestintä

NORDTEKin puheenjohtaja Hilmar Janusson nosti esille, että NORDTEK ja sen kaltaiset verkostot ovat elintärkeitä koulutuksen kehittämisen kannalta. Muutosten vyöry on tulossa kovaa vauhtia sekä opetukseen että oppimiseen. Janusson korosti, että etenkin jos haluamme terävöittää sitä, mihin koulutuksessa keskitytään, vertaisverkostojen tuki on korvaamatonta.

Aalto-yliopiston Executive in Residence Bruce Oreck halusi ravisuttaa perinteistä käsitystä jonka mukaan innovaatiot ovat tulevaisuuden ratkaisu. Hänen mukaansa luovuus tulee olemaan menestyksen kannalta tärkeämpi ominaisuus kuin kyky innovoida.

”Disruptiivisuus on uusi normaali, ja luovuus on siitä selviämisen ydin. Luovan ajattelun avulla ratkaistaan tulevaisuudessa ongelmia.”

Aallon innovaatioekosysteemi luottaa merkitykselliseen tekemiseen

”Aiemmin jos kertoi olevansa opiskelija ja yrittäjä, se lähinnä tarkoitti sitä, että ei saanut kesätöitä”, aloitti Startup Saunan Kasper Suomalainen.

”Olemme Startup Saunassa lähteneet liikkeelle siitä, että yritämme muuttaa näitä negatiivisia asenteita”.

Innovaatioekosysteemiä avasivat Slushin Nicolas Dolenc ja Startup Saunan Kasper Suomalainen. Kuva: Mikko Raskinen, Aalto-yliopiston viestintä

Suomalaisen mukaan 20 prosenttia tavoitteesta on tällä hetkellä saavutettu. Hänen mukaansa neljäs teollinen vallankumous liittyy nimenomaan yrittäjäjyyteen. Työskentelytapamme tulevat muuttumaan, ja milleniaalit aistivat tämän muutoksen jo selkeästi.

Lisäksi tarkoituksenmukaisuus tulee vahvistumaan tulevaisuudessa. Organisaatiot, jotka kokevat tehtävänsä tarkoituksenmukaisiksi, tulevat selviämään kilpailijoitaan paremmin markkinoilla.

”Ovatko yliopistot tällä hetkellä merkityksellisiä organisaatiota? Jos tieto tulee tulevaisuudessa löytymään mistä tahansa maailmasta sitä tarvittaessa, miksi tarvitsisi käydä koulua saadakseen informaatiota”, Suomalainen herätteli pohtimaan yliopistojen merkitystä.

Aalto-yliopiston innostavat opiskelijapuheenvuorot saivat runsaasti kiitosta ja ihastusta tilaisuuteen osallistuneilta pohjoismaisen rehtoriverkoston jäseniltä.

Tulevaisuuden tekijä luovii muutoksessa

Seminaaripäivän päätteeksi eri pohjoismaista saapuneet osallistujat pohtivat ryhmissä insinöörikoulutuksen tulevaisuutta. Päivän yhteenvetona päädyttiin esimerkiksi siihen, että yrittäjämäinen ajattelu tulee kasvamaan tulevaisuudessa työn muutoksen myötä. Sitä tullaan tarvitsemaan entistä enemmän.

Myös hyvät ongelmanratkaisutaidot ja niihin pohjautuva opettaminen koettiin tärkeänä. Lisäksi keskusteluissa nousi esille se, etenkin opiskelijanäkökulmana, että koulutusohjelmissa olisi hyvä olla enemmän vapautta ja tosielämän haasteita ratkaistavana.

Maailma muuttuu, opetuksen ja oppimisen tulee muuttua sen mukana ja vastata tulevaisuuden tarpeisiin. Tulevaisuudessa selviää mm. ketteryydellä, muutoksiin sopeutumalla ja luovalla ajattelulla.

***

Tapahtuma keräsi paikalle lähes 100 osallistujaa kaikkien pohjoismaiden eri tekniikan alan yliopistoista. Osallistujina oli rehtorineuvoston jäseniä, opiskelijoita ja kontaktihenkilöitä sekä muita kiinnostuneita yliopistoista sekä muista sidosryhmistä. Tapahtuma koostui rehtoreiden opiskelijoiden ja kontaktihenkilöiden vuosikokouksista, tutustumisesta Aaltoon ja konferenssipäivästä.

NORDTEK-verkosto on pohjoismaisten yliopistojen teknillisten tiedekuntien ja teknillisten korkeakoulujen opiskelijavaihtoverkosto. Sen tavoitteena on kilpailukykyisen insinöörikoulutuksen tehostaminen sekä monipuolisuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen pohjoismaisissa yliopistoissa.

Vuotuisen NORDTEK-verkoston seminaarin järjestelyistä vastasi tänä vuonna Aalto-yliopisto ja Kemian tekniikan korkeakoulu.

nordtek.net

Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.
Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.