Ympäristöystävällisyyteen satsaaminen parantaa logistiikan alalla toimivien yritysten taloudellista tulosta

KTM Pinja Raitasuon mukaan ympäristöystävällisyyteen ja junarahtikuljetusten käyttöön liittyy monia mahdollisuuksia ja etenkin poliittisilla päätöksentekijöillä on tärkeä rooli ympäristöystävällisempien rahtikuljetusten edistämisessä. Junarahtikuljetuksiin liittyy kuitenkin vielä monenlaisia haasteita. Kustannukset, aikarajoitteet ja junakuljetusten huono saatavuus rajoittavat niiden käyttöä.
Raitasuon väitöskirja ”Towards sustainable transportation – Evidence from the logistics sector” pyrkii lisäämään ymmärrystä ympäristöystävällisemmistä rahtikuljetuksista ja logistiikasta sekä niiden vaikutuksista yritysten kilpailukykyyn. Hänen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 15.12. tarkastettavassa väitöskirjassaan on tutkimuskohteena niin suomalaisia kuin ulkomaisia logistiikkapalveluiden tarjoajia.
Ympäristöystävälliset junakuljetukset hillitsevät osaltaan ilmastonmuutosta
Tallinnasta Varsovaan kulkeva Rail Baltica -ratayhteys tulee todennäköisesti edistämään ympäristöystävällisten junakuljetusten käyttöä ja parantaa myös Suomen logistista asemaa. Tällä hetkellä selvitetään mahdollisuutta Helsinki-Tallinna-tunnelille, joka mahdollistaisi Suomenlahden alittavan raideyhteyden. Väitöskirjan tutkimustulosten perusteella suomalaiset logistiikkapalveluiden tarjoajat ovat kiinnostuneita ympäristöystävällisyydestä ja Rail Baltica -ratayhteys koetaan mahdollisuutena lisätä junarahtikuljetusten osuutta tavarakuljetuksista.
”Logistiikka-alan yritykset kokevat myös monenlaisia paineita ympäristöystävällisyyteen liittyen. Nämä paineet tulevat eri suunnista: asiakkailta, lainsäätäjiltä ja kilpailijoilta. Ympäristöystävällisyyteen panostaminen on logistiikka-alan yrityksille kannattavaa, sillä ympäristöystävällisten kyvykkyyksien kehittäminen myös parantaa sektorilla toimivien yritysten taloudellista tulosta”, Pinja Raitasuo sanoo.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä ilmastonmuutos on tällä hetkellä vakavin maailmanlaajuinen ympäristöuhka.
”Vuonna 2015 liikenne aiheutti 30,9 % Euroopan unionin kokonaishiilidioksidipäästöistä. Maantieliikenne aiheuttaa suurimman osan liikenteen CO2-päästöistä Euroopassa, joten energiatehokkuuden parantaminen tällä sektorilla on oleellista. Euroopan Unioni on viime vuosina yrittänyt edistää junarahtikuljetusten käyttämistä, sillä ne ovat hiilidioksidipäästöltään ympäristöystävällisempiä kuin pelkästään maanteitse tapahtuvat kuljetukset”, Pinja Raitasuo kertoo.
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

Tutustu professoreihimme: Ville Alopaeus
Ville Alopaeus on toiminut kemian tekniikan professorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2008. Erotusoperaatioita ja prosessien mallitusta tutkiva Alopaeus pyrkii edistämään siirtymää kohti uusiutuvaa energia- ja materiaaliympäristöä.Aikamatkalla 70-luvulle voi tavata virtuaali-Kekkosen – 3D-virtualisoinnin pioneerit tuovat kulttuuriaarteet esiin uudella tapaa
Tamminiemen retrojoulunavauksessa voi myös luoda joulutunnelmaa legendaarisen presidentin työhuoneeseen.
Poissaolot töistä on suurin syy siihen, että naisia on toimitusjohtajina miehiä vähemmän
Naiset ovat aliedustettuina toimitusjohtajan tehtävissä, koska he viettävät enemmän aikaa työmarkkinoiden ulkopuolella niinä vuosina, joina heidän uransa on nousussa. Naiset myös hakeutuvat miehiä vähemmän myynnin ja tuotannon tehtäviin, joista toimitusjohtajia tyypillisesti rekrytoidaan.