Uutiset

Ympäristöystävällisyyteen satsaaminen parantaa logistiikan alalla toimivien yritysten taloudellista tulosta

Rail Baltica mahdollistaa junarahtikuljetusten osuuden kasvamisen tavarakuljetuksista.
aalto_university_green_flags_web_fi_fi.jpg

KTM Pinja Raitasuon mukaan ympäristöystävällisyyteen ja junarahtikuljetusten käyttöön liittyy monia mahdollisuuksia ja etenkin poliittisilla päätöksentekijöillä on tärkeä rooli ympäristöystävällisempien rahtikuljetusten edistämisessä. Junarahtikuljetuksiin liittyy kuitenkin vielä monenlaisia haasteita. Kustannukset, aikarajoitteet ja junakuljetusten huono saatavuus rajoittavat niiden käyttöä.

Raitasuon väitöskirja ”Towards sustainable transportation – Evidence from the logistics sector” pyrkii lisäämään ymmärrystä ympäristöystävällisemmistä rahtikuljetuksista ja logistiikasta sekä niiden vaikutuksista yritysten kilpailukykyyn. Hänen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 15.12. tarkastettavassa väitöskirjassaan on tutkimuskohteena niin suomalaisia kuin ulkomaisia logistiikkapalveluiden tarjoajia.

Ympäristöystävälliset junakuljetukset hillitsevät osaltaan ilmastonmuutosta

Tallinnasta Varsovaan kulkeva Rail Baltica -ratayhteys tulee todennäköisesti edistämään ympäristöystävällisten junakuljetusten käyttöä ja parantaa myös Suomen logistista asemaa. Tällä hetkellä selvitetään mahdollisuutta Helsinki-Tallinna-tunnelille, joka mahdollistaisi Suomenlahden alittavan raideyhteyden. Väitöskirjan tutkimustulosten perusteella suomalaiset logistiikkapalveluiden tarjoajat ovat kiinnostuneita ympäristöystävällisyydestä ja Rail Baltica -ratayhteys koetaan mahdollisuutena lisätä junarahtikuljetusten osuutta tavarakuljetuksista.

”Logistiikka-alan yritykset kokevat myös monenlaisia paineita ympäristöystävällisyyteen liittyen. Nämä paineet tulevat eri suunnista: asiakkailta, lainsäätäjiltä ja kilpailijoilta. Ympäristöystävällisyyteen panostaminen on logistiikka-alan yrityksille kannattavaa, sillä ympäristöystävällisten kyvykkyyksien kehittäminen myös parantaa sektorilla toimivien yritysten taloudellista tulosta”, Pinja Raitasuo sanoo.

Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä ilmastonmuutos on tällä hetkellä vakavin maailmanlaajuinen ympäristöuhka.

”Vuonna 2015 liikenne aiheutti 30,9 % Euroopan unionin kokonaishiilidioksidipäästöistä. Maantieliikenne aiheuttaa suurimman osan liikenteen CO2-päästöistä Euroopassa, joten energiatehokkuuden parantaminen tällä sektorilla on oleellista. Euroopan Unioni on viime vuosina yrittänyt edistää junarahtikuljetusten käyttämistä, sillä ne ovat hiilidioksidipäästöltään ympäristöystävällisempiä kuin pelkästään maanteitse tapahtuvat kuljetukset”, Pinja Raitasuo kertoo.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Sohjoa-robottibussi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kari Tammi: Suomi on itseohjautuville autoille kova pala vielä pitkään

Itseohjautuvat autot saattavat olla osa liikennettä 2030-luvulla. Suomen kaltaisessa äärimmäisten sääolojen maassa autonominen ajaminen yleistyy kuitenkin myöhemmin, sanoo professori Kari Tammi.
Research group members at Karjaa medieval church in May 2020. Photo: Panu Savolainen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Koneen säätiöltä iso rahoitus Suomen keskiaikaisen puurakennusperinnön tutkimiseen

Arkkitehtuurin historian apulaisprofessori Panu Savolaisen tutkimusryhmälle 347 000 euron rahoitus.
Photo: Mika Huisman
Tutkimus ja taide Julkaistu:

New Media MA-opinnäytetyöesittelyt / Ma 13.12.2021

Tervetuloa seuraamaan New Median MA-opinnäytetyöesittelyitä!
ConnectToBrain research. Photo: Mikko Raskinen
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteistutkimukselle yli 2 miljoonaa masennuksen mekanismien tunnistamiseen

Marraskuussa alkanut Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston uusi neurotieteen yhteistyöprojekti on saanut kansainvälisestä Wellcome Leap -organisaation Multi-Channel Psych -ohjelmasta yli 2 miljoonan euron kolmivuotisen tutkimusrahoituksen.